FACEBOOKNOMIKA ΘΕΜΑΤΑΑΣΦΑΛΕΙΑΑΣΦΑΛΙΣΗΔΙΑΦΟΡΑΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣΕΠΙΧ/ΣΕΙΣκοινωνικάΠΟΛΙΤΙΚΗΠολιτικήΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ

Λίγα λόγια για τους νηογνώμονες

Η λέξη «νηογνώμονας» προέρχεται από τις λέξεις «ναυς» (πλοίο) και «γνώμων», και
σημαίνει αυτός που γνωρίζει και ελέγχει πλοία. Η ανάγκη ελέγχου της αξιοπλοΐας, της
ασφάλειας των πλοίων καθώς και της διαρκώς εξελισσόμενης τεχνολογίας κατέστησαν
αναγκαία τη δημιουργία ειδικών οργανισμών, που ονομάστηκαν νηογνώμονες, οι οποίοι
ανά τα έτη προώθησαν τη συνεπή εφαρμογή προδιαγραφών και κανονισμών ναυπήγησης
και συντήρησης των πλοίων, απαραίτητων για την ασφαλή πλεύση τους.
Του Νικόλαου Δαρεμά, Μηχανολόγος Τεχνικού Τμήματος Ελλάδος, RINA

Νηογνώμονας είναι ναυτιλιακός τεχνικός οργανισμός που καταρτίζει
κανονισμούς ασφαλείας, τόσο επί της ναυπήγησης των πλοίων όσο και επί
του εξοπλισμού τους, κατατάσσοντας αυτά σε κλάση (classification). Με
ειδικούς δε επιθεωρητές (surveyors) τα παρακολουθεί καθ ́ όλη τη διάρκεια
της ζωής τους, είτε με περιοδικές είτε με έκτακτες επιθεωρήσεις.
Εκτός από το πιστοποιητικό ταξινόμησης ή κλάσεως (certificate of class) οι
Νηογνώμονες χορηγούν και τα ακόλουθα πιστοποιητικά:
• Πιστοποιητικό καταμέτρησης χωρητικότητας (tonnage certificate)
• Πιστοποιητικό γραμμής φόρτωσης (load line certificate)
• Πιστοποιητικό αξιοπλοΐας (certificate of seaworthiness)
• Πιστοποιητικό ασφάλειας φορτοεκφορτωτικών μέσων (cargo gear
certificate)
• Πιστοποιητικό βλαβών (παρακολούθησης) (certificate of damages) και
άλλα ειδικότερης φύσεως.
Οι νηογνώμονες ελέγχονται συνήθως με έκτακτες επιθεωρήσεις που
πραγματοποιούν οι σημαίες.
Πιο συγκεκριμένα, για τα επαγγελματικά σκάφη αναψυχής με ελληνική
σημαία στα οποία πραγματοποιούνται ετήσιες επιθεωρήσεις από
νηογνώμονα με σκοπό την έκδοση Πρωτοκόλου Γενικής Επιθεώρησης,
υπεύθυνοι για τους ελέγχους είναι η Ελληνική Λιμενική Αρχή η οποία
πραγματοποιεί έκτακτες επιθεωρήσεις και στα πλοία αλλά και στους
τρόπους λειτουργίας των νηογνωμόνων.
Με λίγα λόγια οι υπεύθυνοι και εξειδικευμένοι για την ασφαλή αξιοπλοΐα
και την ασφάλεια στη θάλασσα είναι οι νηογνώμονες οι οποίοι
χρησιμοποιούν εκπαιδευμένους και εξειδικευμένους επιθεωρητές οι οποίοι
με τη παρουσία τους στο πλοίο ολοκληρώνουν εκθέσεις με βάση τους
διεθνείς κανονισμούς του ΙΜΟ και στη συνέχεια εκδίδουν το ΠΓΕ που είτε
είναι χωρίς παρατηρήσεις(αν το πλοίο τηρεί τις προϋποθέσεις) είτε με
παρατηρήσεις( και τότε το πλοίο πρέπει να κάνει ενέργειες προσαρμογής
για να θεωρηθεί αξιόπλοο και ασφαλές.)

Που θέλω να καταλήξω;
Στην απορία: τι λόγο έχει μια ασφαλιστική, ή αντασφαλιστική εταιρεία, και
γιατί να έχει λόγο να αρνηθεί να ασφαλίσει ένα Σκάφος για αστική ευθύνη
επειδή πχ είναι μεγάλο σε ηλικία; Από τη στιγμή που έχει ΠΓΕ χωρίς
παρατηρήσεις και θεωρείτε αξιόπλοο και ασφαλές από διεθνείς
οργανισμούς πιστοποίησης(νηογνώμονες).
Εδώ δε μιλάμε για ιδίες ζημιές. Μιλάμε για αστική ευθύνη και ασφάλεια των
επιβατών! Ο επιθεωρητής,, ο νηογνώμονας, η σημαία, δε πρόκειται να
ρισκάρουν την ασφάλεια στη θάλασσα.
Τέλος επειδή και εγώ είμαι επιθεωρητής πλοίων θα ήθελα να τονίσω από
την εμπειρία μου ότι αν παραλείψω κατά τη διάρκεια της επιθεώρησης μου
και παράκαμψη παράβασης, κινδυνεύω σε περίπτωση έκτακτης
επιθεώρησης από την Αρχή, με δυσβάστακτα πρόστιμα.

Σας ευχαριστώ για το χρόνο σας
Με εκτίμηση,
Γιαννίκος Θεόδωρος, Ναυπηγός Μηχανικός, Επιθεωρητής του Phoenix
register of shipping και ασφαλιστικός πράκτορας.

Related Articles

Back to top button