ΓΕΓΟΝΟΤΑΟΙΚΟΝΟΜΙΑΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ

“Ή δεύτερη ιστορική ομιλία του Ξενοφώντα Ζολωτα”

Μετά την επιτυχημένη ιστορική ομιλία του Ξενοφώντα Ζολωτα στην παγκόσμια τράπεζα το 1957, όπου η Ελλάδα παρουσίασε την θέση της για την καταπολέμηση του πληθωρισμού και τις διεθνείς συνέργειες της, η ανάγκη για παρέμβαση της τράπεζας της Ελλάδος επιτάσσει την εξεύρεση λύσεων για την αντιμετώπιση της οικονομικής ύφεσης .

Εδώ

Πώς συνέλαβε την ιδέα να μιλήσει αγγλικά με μόνο ελληνικές λέξεις – Τι λέει ο μοναδικός Έλληνας στον οποίο μίλησε για τις ιστορικές ομιλίες

 

Ή οικονομική ύφεση σε συνδυασμό με τον πληθωρισμό , αποτελούν ένα εκρηκτικό κοκτέιλ για την παγκόσμια οικονομία και ολοσχερη καταστροφή για μικρή οικονομία της Ελλάδας.

Ό Ξενοφών Ζολώτας επιστράτευσε και πάλι την ευρηματικότητα του για να τραβήξει τα βλέμματα της παγκόσμιας κοινής γνώμης.

Υπάρχει μια φήμη ότι η δεύτερη ομιλία του κεντρικού τραπεζίτη έγινε κατόπιν παραίνεσης Ευρωπαίων ομολόγων του.

Όπως και να έχει, η δεύτερη ομιλία στα Αγγλικά με την χρήση Ελληνικών λέξεων, κατάφερε να πετύχει τον στόχο της και να φέρει την Ελλάδα ξανά στην πρώτη γραμμή ενδιαφέροντος.

Ό διεθνής τύπος αφιέρωσε πρωτοσέλιδα στην ιστορική ομιλία ενώ οι κυβερνήσεις πολλών κρατών εκθειαζαν την ιστορική ομιλία.

Ακολουθεί το δεύτερο κείμενο  που εκφωνήθηκε το 1959.

Kyrie, It is Zeus” anathema on our epoch for the dynamism of our economies and the heresy of our economic methods and policies that we should agonize the Scylla of numismatic plethora and the Charybdis of economic anaemia.

It is not my idiosyncrasy to be ironic or sarcastic, but my diagnosis would be that politicians are rather cryptoplethorists. Although they emphatically stigmatize numismatic plethora, they energize it through their tactics and practices. Our policies have to be based more on economic and less on political criteria. Our gnomon has to be a metron between political, strategic and philanthropic scopes.

Political magic has always been anti-economic. In an epoch characterized by monopolies, oligopolies, monophonies, monopolistic antagonism and polymorphous inelasticities, our policies have to be more orthological. But this should not be metamorphosed into plethorophobia, which is endemic among academic economists.

Numismatic symmetry should not hyper-antagonize economic acme. A greater harmonization between the practices of the economic and numismatic archons is basic. Parallel to this, we have to synchronize and harmonize more and more our economic and numismatic policies panethnically. These scopes are more practicable now, when the prognostics of the political and economic barometer are halcyonic.

The history of our didymus organizations in this sphere has been didactic and their gnostic practices will always be a tonic to the polyonymous and idiomorphous ethnical economies. The genesis of the programmed organization will dynamize these policies.

Therefore, I sympathize, although not without criticism on one or two themes, with the apostles and the hierarchy of our organs in their zeal to program orthodox economic and numismatic policies, although I have some logomachy with them. I apologize for having tyrannized you with my Hellenic phraseology. In my epilogue, I emphasize my eulogy to the philoxenous autochthons of this cosmopolitan metropolis and my encomium to you, Kyrie, and the stenographers.

Το πρώτο μέρος θα το βρείτε πατώντας εδώ

Διαμαντής Ιωάννης
Ασφαλιστικός και Επενδυτικός Σύμβουλος Σύμβουλος Χρηματοοοικονομικης Διαχείρισης
Τηλέφωνο: 698 42 35 434

Related Articles

Αφήστε μια απάντηση

Back to top button