Παραθέτουμε την ακριβή συζήτηση και το βίντεο από τη σημερινή 10/1/2025 συνεδρίαση της Βουλής με αριθμό 331/7-1-2025 επίκαιρη ερώτηση πρώτου κύκλου της Βουλευτού Β1΄ Βορείου Τομέα Αθηνών της Κοινοβουλευτικής Ομάδας «ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΗΜΑ ΑΛΛΑΓΗΣ» κ. Ελένης-Μαρίας Αποστολάκη προς τον Υπουργό Ανάπτυξης,
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Πλακιωτάκης): Η Βουλή ενέκρινε τη ζητηθείσα άδεια.
Και θα κλείσουμε τη συζήτηση των σημερινών επίκαιρων ερωτήσεων με την πρώτη με αριθμό 331/7-1-2025 επίκαιρη ερώτηση πρώτου κύκλου της Βουλευτού Β1΄ Βορείου Τομέα Αθηνών της Κοινοβουλευτικής Ομάδας «ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΗΜΑ ΑΛΛΑΓΗΣ» κ. Ελένης-Μαρίας Αποστολάκη προς τον Υπουργό Ανάπτυξης,
με θέμα: «Οι απαράδεκτες αυξήσεις των ασφαλίστρων των ασφαλίσεων υγείας».
Παρακαλώ, κυρία Αποστολάκη, έχετε τον λόγο.
ΕΛΕΝΗ-ΜΑΡΙΑ (ΜΙΛΕΝΑ) ΑΠΟΣΤΟΛΑΚΗ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε. Καταρχήν να ευχηθώ καλή χρονιά, χρόνια πολλά και καλά, με ειρήνη και υγεία σε όλο τον κόσμο!
Και να αναρωτηθώ, κύριε Πρόεδρε, πριν ξεκινήσω την ανάπτυξη της επίκαιρης ερώτησής μου, τι είναι αυτό που άλλαξε σε σχέση με τις δηλώσεις του Κυβερνητικού Εκπροσώπου, της φωνής δηλαδή της Κυβέρνησης και του Πρωθυπουργού, ο οποίος λίγες ώρες μετά τη συμπεριφορά του κ. Αυγενάκη δήλωνε ότι τέτοιες συμπεριφορές και οι φορείς τους δεν μπορούν να πολιτεύονται υπό τη σημαία της Νέας Δημοκρατίας.
Προφανώς αυτές οι απόψεις δεν είναι σταθερές, δεν έχουν βάθος και κυρίως δεν έχουν την παραμικρή συνέπεια, αλλά υπηρετούν την επικοινωνιακή διαχείριση ενός τόσο αλγεινού γεγονότος, μιας τόσο αλγεινής και προσβλητικής για το ανθρώπινο είδος και την ανθρώπινη αξιοπρέπεια, εικόνας, προκειμένου να κατασταλάξει η οργή της κοινωνίας, και μετά από ελάχιστες ημέρες, μετά από λίγους μήνες η Κυβέρνηση και ο Πρωθυπουργός με προσωπική του απόφαση, όπως ακούμε, επαναφέρουν στις τάξεις τους ανθρώπους που είναι φορείς τέτοιων συμπεριφορών.
Αυτό το αναφέρω για να ξέρουμε όλοι ποια είναι η συνέπεια ως προς το πολιτικό ήθος και την πολιτική συμπεριφορά που διακρίνει την Κυβέρνηση και τον Πρωθυπουργό.
Έρχομαι τώρα στην ερώτησή μου. Κύριε Υπουργέ, οι ασφαλιστικές εταιρείες αυξάνουν ασύδοτα και καταχρηστικά και ραγδαία τα ασφάλιστρα των μακροχρόνιων, καταρχήν, ασφαλίσεων υγείας γιατί αυτές είναι ο βασικός στόχος τους -και θα εξηγήσω γιατί- και βεβαίως στη συνέχεια και των ετήσιων ασφαλίσεων.
Μόνο για το 2024 η ετήσια αύξηση ανέρχεται σε 14%, ενώ υπάρχουν περιπτώσεις που οι αυξήσεις άγγιξαν το 18%. Οι ασφαλισμένοι στη χώρα μας, εκατοντάδες χιλιάδες άνθρωποι, βρίσκονται σε απόγνωση.
Ως αιτιολογία οι ασφαλιστικές εταιρείες επικαλούνται, πρώτον, το ποσοστό του Ενιαίου Δείκτη Υγείας, ενός δείκτη τον οποίο, κατά παραγγελία των ασφαλιστικών εταιρειών, κατασκεύασε ένας ιδιωτικός φορέας, το Ίδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών, το ΙΟΒΕ.
Αυτή είναι η πρώτη επίκληση. Η δεύτερη είναι τα υψηλά νοσήλια που ο κλάδος της ιδιωτικής υγείας επιβάλλει στους ασφαλισμένους. Εδώ υπάρχουν απαντήσεις. Ο μεν Ενιαίος Δείκτης Υγείας, όπως σας είπα, κατασκευάστηκε κατά παραγγελία του ενδιαφερομένου, δηλαδή της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδας.
Αυτόν τον ιδιωτικό δείκτη, ο οποίος αμφισβητείται ως προς την καταλληλότητα μεθοδολογίας του υπολογισμού του, η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας έσπευσε να τον υιοθετήσει και να τον προικίσει με νομοθετική περιωπή, ψηφίζοντας το 2020 τον νόμο 4738 και στη συνέχεια κατ’ εξουσιοδότηση, εκδίδοντας το Προεδρικό Διάταγμα 13/2022, χωρίς καμία διαβούλευση με τους κοινωνικούς εταίρους και καταργώντας το αυξημένης ισχύος ιδιαίτερο νομοθετικό πλέγμα προστασίας των καταναλωτών, που προσφέρεται από το 1994 με τις διατάξεις του νόμου 2251.
Η Κυβέρνηση το καταργεί και διευκολύνει την Ένωση Ασφαλιστικών Εταιρειών στην επιβολή αυτών των αυθαίρετων αυξήσεων και των ραγδαίων αυξήσεων στις οποίες αναφέρθηκα.
Τι ίσχυε πριν τον νόμο του 2020 που η Κυβέρνηση Μητσοτάκη κατά παραγγελία της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών ψηφίζει; Ίσχυε ότι ο έλεγχος της νομιμότητας των αυξήσεων που επέβαλαν οι ασφαλιστικές εταιρείες προσδιοριζόταν βάσει κριτηρίων. Αυτά τα κριτήρια τα εξέταζαν αρμόδιες αρχές, κρατικές αρχές, όπως για παράδειγμα, η Γενική Διεύθυνση Προστασίας Καταναλωτών, η οποία είχε επιβάλει επανειλημμένως υψηλότατα πρόστιμα στις ασφαλιστικές εταιρείες.
Η νομιμότητα αυτών των προστίμων επιβεβαιώθηκε από τα τακτικά διοικητικά δικαστήρια της χώρας, στα οποία οι ασφαλιστικές εταιρείες προσέφυγαν ανεπιτυχώς. Άρα, είχαμε ένα νομοθετικό πλαίσιο προστασίας των καταναλωτών. Και έχουμε μια Κυβέρνηση που έρχεται να διευκολύνει, να άρει αυτό το πλαίσιο και να επιτρέψει με τη νομοθετική της πρωτοβουλία στις ασφαλιστικές εταιρείες, όπως επιθυμούν, όποτε το επιθυμούν, να αυξάνουν τα ασφαλιστήρια συμβόλαια.
Όσο τώρα για το δεύτερο επιχείρημα που επικαλούνται οι ασφαλιστές εταιρείες -και ορθώς και δικαίως το επικαλούνται οι ασφαλιστικές εταιρείες- δηλαδή τα υψηλά νοσήλια, και εδώ υπάρχει σφραγίδα της Κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας.
Γιατί αυτά τα υψηλά νοσήλια που χρεώνονται από τα ιδιωτικά νοσοκομεία στη χώρα μας, είναι το αποτέλεσμα του ολιγοπωλίου, της ολιγοπωλιακής λειτουργίας που επέτρεψε η Κυβέρνηση Μητσοτάκη, της καρτελοποίησης της αγοράς ιδιωτικής υγείας που επισημαίνει ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδας, κάτι το οποίο έγινε όχι με την ανοχή της Κυβέρνησης, αλλά με τις ευλογίες της Κυβέρνησης.
Λοιπόν, με αυτές τις συνεχόμενες εξοντωτικές αυξήσεις οι ασφαλιστικές εταιρείες κατευθύνουν τους ασφαλισμένους στα ετήσια ανανεούμενα συμβόλαια. Θέλουν να τους διώξουν από τις ισόβιες ασφαλιστικές. Και το καταφέρνουν γιατί δεν αντέχουν οι άνθρωποι αυτές τις υπέρογκες αυξήσεις. Και προσέξτε το εξής.
Πότε εγκαταλείπουν τα συμβόλαιά τους; Όταν ακριβώς τα έχουν ανάγκη, δηλαδή όταν μεγαλώνουν, όταν γερνάνε και έχουν αυτή την ανάγκη, και ενώ οι οικονομίες τους τόσων ετών -που από το υστέρημά τους και μετά τη συνετή διαχείρισή τους κατόρθωναν κάθε χρόνο να πληρώνουν- χάνονται για αυτούς, φυσικά αθροίζονται στα κέρδη των ασφαλιστικών εταιρειών.
Και εδώ βεβαίως να προσθέσουμε την κατάσταση στο Εθνικό Σύστημα Υγείας σήμερα, εκεί που το έχει οδηγήσει η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, με την κατάρρευσή του και την υπονόμευση του δημόσιου χαρακτήρα του.
Έτσι, κύριε Υπουργέ, όπως ακριβώς και με τις τράπεζες, η Κυβέρνηση σε ρόλο αμέτοχου παρατηρητή, σε ρόλο ευνοϊκού τροχονόμου των συμφερόντων, επιτρέπει καταχρηστικές πρακτικές που έχουν ως θύματα τους πολίτες, τους πιο αδύναμους πολίτες, και που υπονομεύουν την κοινωνική συνοχή.
Εν προκειμένω δηλαδή, παρέχει τη νομοθετική κάλυψη για την καταχρηστικότητα. Αυτό, ξέρετε, δεν το λέει μόνο το ΠΑΣΟΚ, για κακή σας τύχη. Όταν ψηφίζατε τον νόμο του 2020 η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής σάς έλεγε ότι η ψήφιση των διατάξεων αυτών οδηγεί σε παραβίαση των διατάξεων του Συντάγματος, σε παραβίαση της ΕΣΔΑ, αφού επεμβαίνετε και δίνετε τη δυνατότητα στις ασφαλιστικές εταιρείες να επέμβουν σε υφιστάμενες συμβάσεις, επιδεινώνοντας τη θέση και την περιουσία των ασφαλισμένων.
Μετά την κατάθεση της επίκαιρης ερώτησης και μετά την εξαγγελία του Προέδρου του ΠΑΣΟΚ για την ανάληψη νομοθετικής πρωτοβουλίας από το ΠΑΣΟΚ, πανικόβλητοι και πάντως καθυστερημένοι οψίμως και μάλλον υποκριτικώς διαρρέετε μελλοντικές πρωτοβουλίες τις οποίες θα πάρετε, και συναντιέστε μονομερώς και επιλεκτικά με την Ένωση Ασφαλιστικών Εταιρειών, αγνοώντας επιδεικτικά τους άμεσα ενδιαφερόμενους.
Δηλαδή ποιους; Τους ασφαλισμένους καταναλωτές, το καταναλωτικό κίνημα και τις οργανώσεις του και βεβαίως τους ασφαλιστικούς διαμεσολαβητές. Αυτούς δεν είχατε χρόνο να τους συναντήσετε.
Καθώς, λοιπόν, τα δραματικά αποτελέσματα αυτή σας της πολιτικής για τους ασφαλισμένους είναι πλέον πνιγηρά για τη ζωή τους και την καθημερινότητά τους, σας ερωτάμε τα εξής. Σε μια συγκυρία που οι ασφαλισμένοι δέχονται αλλεπάλληλα πλήγματα από την ακρίβεια σε είδη και υπηρεσίες πρώτης ανάγκης, πώς θα προστατευθούν από αυτές τις εξοντωτικές αυξήσεις και θα μπορέσουν να διασώσουν τις ασφάλειές τους, τις οποίες σπρώχνονται να μην μπορέσουν να διατηρήσουν;
Και βεβαίως σας ρωτάμε εάν θα προχωρήσετε στην αναγκαία και επιβεβλημένη κατάργηση των απαράδεκτων και αμφίβολης συνταγματικότητας ρυθμίσεων, ώστε να αποκατασταθούν στοιχειωδώς κανόνες ισοτιμίας και διαφάνειας, τόσο στις μακροχρόνιες, όσο και στις ετησίως ανανεούμενες συμβάσεις ασφάλισης υγείας.
Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Πλακιωτάκης): Ευχαριστούμε την κ. Αποστολάκη.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, γίνεται γνωστό στο Σώμα ότι από τα δυτικά θεωρεία παρακολουθούν τη συνεδρίαση, αφού ενημερώθηκαν για την ιστορία του κτιρίου και τον τρόπο οργάνωσης και λειτουργίας της Βουλής και ξεναγήθηκαν στην έκθεση της Αίθουσας «Ελευθέριος Βενιζέλος», τριάντα δύο μαθήτριες και μαθητές και δύο εκπαιδευτικοί συνοδοί τους από το 3ο Γενικό Λύκειο Χαλανδρίου.
Η Βουλή σάς καλωσορίζει και σας εύχεται καλή και ευλογημένη χρονιά.
(Χειροκροτήματα από όλες τις πτέρυγες της Βουλής)
Τον λόγο έχει ο Υπουργός Ανάπτυξης, ο κ. Τάκης Θεοδωρικάκος.
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ (ΤΑΚΗΣ) ΘΕΟΔΩΡΙΚΑΚΟΣ (Υπουργός Ανάπτυξης): Σας ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.
Να μου επιτρέψτε, κατ’ αρχάς, να ευχηθώ σε όλους τους παρόντες και τις παρούσες συναδέλφους Βουλευτές, σε εσάς και φυσικά στα παιδιά από το σχολείο του Χαλανδρίου και σε όσους μας παρακολουθούν χρόνια πολλά και καλή χρονιά. Εύχομαι το 2025 να είναι μια χρονιά με ειρήνη σε ολόκληρο τον κόσμο, δημιουργία, πρόοδο και επιτυχίες για την πατρίδα μας και για κάθε άνθρωπο ξεχωριστά.
Κυρία Αποστολάκη, θα σας ευχαριστήσω πάρα πολύ και εσάς προσωπικά για την ερώτηση που μου καταθέσατε και δίνει αυτή η ερώτηση τη δυνατότητα να συζητήσουμε εδώ στο Κοινοβούλιο τα μέτρα και τις πολιτικές που παίρνει η Κυβέρνηση, η οποία θέλω να επαναλάβω -νομίζω ότι πλέον οι πολίτες το αντιλαμβάνονται όλο και περισσότερο και όλο και καλύτερα- ότι αυτό που μας ενδιαφέρει σε όλα τα επίπεδα είναι η πετυχημένη και αποτελεσματική μάχη για την αποκλιμάκωση των τιμών σε όλα τα βασικά είδη ανάγκης, στα βασικά είδη διαβίωσης, στα τρόφιμα, αλλά και σε σημαντικές υπηρεσίες που πρέπει να έχουν οι Έλληνες πολίτες και η ενίσχυση του διαθέσιμου εισοδήματός τους.
Είμαστε τμήμα της ελληνικής κοινωνίας. Γι’ αυτό εργαζόμαστε συστηματικά με σχέδιο και με αυταπάρνηση για να ενισχύσουμε τον ανταγωνισμό, γιατί στην αντίληψή μας ο ελεύθερος υγιής ανταγωνισμός βοηθά στη βελτίωση και των υπηρεσιών και στην πτώση τελικά των τιμών, αλλά και όπου χρειάζεται με πολύ σοβαρές παρεμβάσεις και ρυθμιστικά μέτρα στην αγορά, ακόμα και διοικητικά μέτρα, προκειμένου να υπάρξουν προσαρμογές και αποτελέσματα στην κατάσταση του κόστους ζωής.
Αυτή η πολιτική έχει αποτελέσματα. Τις τελευταίες ημέρες ανακοινώθηκε για πρώτη φορά ύστερα από πολλά χρόνια αρνητικός πληθωρισμός στα τρόφιμα και στα βασικά είδη διαβίωσης για την πατρίδα μας, η οποία έχει τον μικρότερο πληθωρισμό τροφίμων, αρνητικό πληθωρισμό, από όλες τις χώρες της ευρωζώνης.
Προφανώς δεν πανηγυρίζουμε. Υπογραμμίζουμε το γεγονός ως ένα πετυχημένο σταθμό σε μια προσπάθεια, αλλά είμαστε αποφασισμένοι και απολύτως στοχοπροσηλωμένοι στο να δουλέψουμε με κοινωνική ευαισθησία και με σχέδιο για να συμβάλλουμε στην πτώση του κόστους διαβίωσης των πολιτών.
Επίσης, η Κυβέρνηση έχει αποδείξει ότι παίρνει όπου χρειάζεται και άλλου είδους μέτρα και άλλου είδους αποφάσεις. Θέλω να υπενθυμίσω τις αποφάσεις που ανακοίνωσε ο Πρωθυπουργός της χώρας και ήδη έχουν νομοθετηθεί από το Υπουργείο Οικονομικών που αφορά την κατάργηση και τη μείωση σοβαρών χρεώσεων και προμηθειών από τις τράπεζες για βασικές συναλλαγές που είχαν και έχουν οι πολίτες με τις τράπεζες, όπως και τη νομοθέτηση από το Υπουργείο Ανάπτυξης του πλαφόν του 3% για τα ενοίκια των επαγγελματικών χώρων, προκειμένου να προστατεύσουμε έτι περαιτέρω τους επαγγελματίες σε αυτή την περίοδο που έχει τις δικές της δυσκολίες.
Σε ό,τι αφορά το συγκεκριμένο θέμα που έχει σχέση με την ιδιωτική ασφάλιση, θα ήθελα να δώσω ορισμένα συγκεκριμένα δεδομένα για να είναι σε γνώση όσων ανθρώπων μας παρακολουθούν αυτή τη στιγμή.
Κατ’ αρχάς, χωρίς καμία αμφιβολία το μείζον θέμα -φαντάζομαι συμφωνούμε πλήρως σε αυτό- είναι ότι πρέπει να συνεχιστεί η πολιτική μεταρρύθμισης και στήριξης του δημόσιου συστήματος υγείας, ώστε το μείζον, τα 8 εκατομμύρια περίπου των Ελλήνων ασφαλισμένων, να απολαμβάνουν τις καλύτερες υπηρεσίες υγείας από το δημόσιο σύστημα υγείας. Αυτό είναι το πρώτο πράγμα που ενδιαφέρει την Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας σε αυτό το κομμάτι.
Ταυτόχρονα, όμως, υπάρχουν περί τα 900.000 συμβόλαια, 900.000 συμπολίτες μας, συμπατριώτες μας, που έχουν ιδιωτικά συμβόλαια υπηρεσιών υγείας από τις ασφαλιστικές εταιρείες και από αυτά τα 255.000 συμβόλαια -είναι αυτά στα οποία αντιλαμβάνομαι, κύρια Αποστολάκη, ότι ρίξατε ένα μεγαλύτερο βάρος με την ερώτησή σας, όχι μόνο αυτά, αλλά έγινε ένας προσανατολισμός κυρίως σε αυτά- είναι συμβόλαια διά βίου για υπηρεσίες υγείας, τα οποία πράγματι έχουν σημαντικές αυξήσεις τα τελευταία χρόνια και υπάρχει μια τροχιά, μια εξέλιξη που οι άνθρωποι που έχουν αυτά τα συμβόλαια έχουν μειωθεί πάρα πολύ.
Το 2011 οι άνθρωποι αυτοί, τα συμβόλαια αυτά ήταν 711.000. Το έτος 2018 έχουν μείνει 370.000.
Προφανώς η πολύ μεγάλη αυτή μείωση, πέρα από το ανθρώπινο ότι κάποιοι από αυτούς έχουν φύγει από τη ζωή, οφείλεται κυρίως στο ότι τα χρόνια της μεγάλης κρίσης, της χρεωκοπίας που είχε βρεθεί η Ελλάδα το 2010 και των μνημονίων οδήγησαν σε πολύ δραματικές μειώσεις εισοδημάτων και πολλοί άνθρωποι από αυτούς δεν μπορούσαν να ανταποκριθούν.
Σήμερα έχουν μείνει, όπως είπα, 255.000 χιλιάδες μέσα σε αυτή την αγορά.
Καθώς υπήρχαν όλες αυτές οι αυξήσεις, οι συμπολίτες μας αυτοί απευθύνονταν, πήγαιναν στα δικαστήρια. Τα δικαστήρια χωρίς να κρίνουν εάν είναι σωστό ή όχι το πόσο ήταν το ποσοστό αύξησης των ασφαλίστρων θεωρούσαν ότι ήταν καταχρηστική αυτή η συμπεριφορά από την πλευρά των ασφαλιστικών εταιρειών και συνεπώς εκεί δημιουργήθηκε το πρόβλημα της ανάγκης να βρεθεί και να δημιουργηθεί ένας δείκτης που να έχει επιστημονική επάρκεια και να δικαιολογεί με συγκροτημένο και μεθοδικό τρόπο το ποια πρέπει να είναι η αύξηση των ασφαλίστρων.
Έτσι δημιουργήθηκε ο δείκτης του ΙΟΒΕ. Ορθώς είπατε ότι αυτό χρησιμοποιείτο από την αγορά, αλλά νομοθετήθηκε το 2020 από την Κυβέρνηση και το 2022 με προεδρικό διάταγμα. Οι αυξήσεις αυτές, όμως, είναι προφανές ότι είναι πολύ μεγάλες και συνεπώς τίθεται πολύ σοβαρό ζήτημα επαναξιολόγησης του δείκτη του ΙΟΒΕ.
Το θέμα αυτό έχει απασχολήσει την Κυβέρνηση εδώ και πολλούς μήνες. Σε ό,τι με αφορά προσωπικά τον πρώτο μήνα πριν έξι μήνες που βρέθηκα στο Υπουργείο Ανάπτυξης έχω ασχοληθεί με αυτό το θέμα, έχω συζητήσει με όλες τις ενώσεις καταναλωτών από τον πρώτο μήνα της θητείας μου και καθώς το θέμα είναι εξαιρετικά περίπλοκο, τυγχάνει συνολικής αντιμετώπισης από την Κυβέρνηση.
Έχουν γίνει επανειλημμένες συσκέψεις γιατί το θέμα πλην του Υπουργείου Ανάπτυξης αφορά το Υπουργείο Οικονομικών, αφορά το Υπουργείο Υγείας -τουλάχιστον αυτά τα τρία υπουργεία-, έχει πολύ σημαντικό θεσμικό ρόλο η Τράπεζα της Ελλάδος, καθώς είναι η εποπτεύουσα αρχή και των ασφαλιστικών εταιρειών και μάλιστα έχω λάβει σχετική επιστολή του Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος, του κ. Στουρνάρα.
Επίσης, το θέμα αφορά με τον άλφα ή βήτα τρόπο την Επιτροπή Ανταγωνισμού, αφορά φυσικά τις ασφαλιστικές εταιρείες και όλους εμάς που ενδιαφερόμαστε για ένα σημαντικό θέμα που ενδιαφέρει εκατοντάδες χιλιάδες ασφαλισμένους στην ιδιωτική ασφάλιση συμπολίτες μας και τις οικογένειές τους.
Άρα, έχουμε ασχοληθεί, έχουμε συγκεκριμένο σχέδιο, το οποίο θα σας περιγράψω:
Πρώτον, λοιπόν, η απόφαση της Κυβέρνησης είναι να νομοθετήσει το επόμενο διάστημα με στόχο την ενίσχυση του ανταγωνισμού, τη διαφάνεια των τιμολογήσεων και των διαδικασιών και ασφαλώς την προστασία των καταναλωτών και την προστασία της ασφαλιστικής πίστης.
Στο σημείο αυτό θέλω να πω, κύριε Πρόεδρε, ότι πράγματι δεν είναι αποδεκτό κάποιος να κλείνει μια συμφωνία ιδιωτικής ασφάλισης, να πληρώνει τα αρκετά πρώτα χρόνια αυτής της συμφωνίας και όταν μεγαλώσει ηλικιακά και είναι προφανής η ανάγκη του να τύχει πολύ πιο συχνά και πιο σημαντικών υπηρεσιών υγείας μέσω της ιδιωτικής ασφάλισης να καλείται να πληρώνει αλλεπάλληλες και υπέρογκες αυξήσεις.
Γι’ αυτό, λοιπόν, είπαμε ότι η Κυβέρνηση έχει πλήρως ασχοληθεί με το θέμα και έχει τον δικό της σχεδιασμό.
Η δική μας νομοθετική παρέμβαση η οποία θα εκδηλωθεί το επόμενο διάστημα περιλαμβάνει τα εξής, τη θέσπιση νέου δείκτη αντικειμενικού και επιστημονικά δομημένου, ο οποίος θα παίρνει υπ’ όψιν του όλα τα νέα δεδομένα και την επαναξιολόγηση του υπάρχοντος δείκτη του ΙΟΒΕ, προκειμένου να ανταποκρίνεται στις ανάγκες που περιέγραψα προηγουμένως. Ο νέος δείκτης θα ισχύσει από την 1-1-2026.
Δεύτερον, η παρέμβασή μας θα περιλαμβάνει ρυθμίσεις για τη διαφάνεια στην τιμολόγηση των υπηρεσιών και τη σταθερή και διαρκή ενημέρωση των πολιτών-καταναλωτών, προκειμένου να μπορούν να κάνουν τις συγκρίσεις που πρέπει και να παίρνουν τις αποφάσεις τους.
Σε ό,τι αφορά τη φετινή χρονιά, θέλω να στείλω ένα ξεκάθαρο μήνυμα σήμερα: Δεν είναι αποδεκτές από την Κυβέρνηση αυξήσεις της τάξης του 14,6% που περιλαμβάνει ο δείκτης του ΙΟΒΕ. Δεν είναι αποδεκτές και καλούμε τις ασφαλιστικές εταιρείες να προσαρμοστούν πλήρως σε αυτό.
Περιέγραψα πριν ποιο είναι το σκεπτικό μας. Προφανώς μας ενδιαφέρει η προστασία των πολιτών και των καταναλωτών.
Προφανώς μας ενδιαφέρει η κεφαλαιακή επάρκεια των ασφαλιστικών εταιρειών, γιατί μας ενδιαφέρει το σύνολο των ασφαλισμένων τους και όχι μόνο οι διακόσιες πενήντα πέντε χιλιάδες και δεν θέλουμε σε καμία περίπτωση να περάσουν σε κάποιους άλλους κόστη. Οι εταιρείες πρέπει να προσαρμοστούν σε αυτό και πρέπει να είναι ξεκάθαρο –επαναλαμβάνω- ότι αυξήσεις του ύψους 14% και 15% που προβλέπει ο φετινός δείκτης του ΙΟΒΕ δεν γίνονται αποδεκτές.
Αναμένουμε τις επόμενες ημέρες, πιστεύω ότι θα υπάρξει προσαρμογή αμέσως, για να μην ισχύσουν αυτά που ειπώθηκαν.
Σε άλλη περίπτωση η Κυβέρνηση, κύριε Πρόεδρε, έχει αποδείξει ότι έχει τη δυνατότητα, όπως το έπραξε και στο θέμα των τραπεζών, να κάνει ό,τι χρειάζεται για να κάνει πράξη και να επιβάλει αυτή την προσαρμογή.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Πλακιωτάκης): Ευχαριστούμε τον κύριο Υπουργό.
Το λόγο η κ. Αποστολάκη για τη δευτερολογία της.
Ορίστε, κυρία συνάδελφε, έχετε τον λόγο.
ΕΛΕΝΗ-ΜΑΡΙΑ (ΜΙΛΕΝΑ) ΑΠΟΣΤΟΛΑΚΗ: Κύριε Υπουργέ, οι όποιες πρωτοβουλίες της Κυβέρνησης είναι ανεπαρκείς και είναι απολύτως καθυστερημένες. Έρχεστε εδώ και μας λέτε, ωσάν να εκπροσωπείτε κάποια άλλη κυβέρνηση και όχι την εκλεγμένη το 2019, ότι δεν είναι ανεκτός ο Ειδικός Δείκτης Υγείας του ΙΟΒΕ. Μα, αυτόν τον Ειδικό Δείκτη Υγείας του ΙΟΒΕ εσείς τον καταστήσατε νόμο του κράτους το 2020 με τον ν. 4738, όταν σας καλούσαμε να μην προχωρήσετε στην άρση της διευρυμένης προστασίας των καταναλωτών που προσέφερε το υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο με το ν. 2251/1994.
Ως αποτέλεσμα, λοιπόν, της μαχητικής και υπεύθυνης, συγκροτημένης Αντιπολίτευσης του ΠΑΣΟΚ, όπως ακριβώς και με τις τράπεζες, ανεπαρκώς και καθυστερημένα, αμήχανα, η Κυβέρνηση χωρίς τη θέλησή της σύρεται στις σημερινές γενικόλογες και αόριστες ανακοινώσεις του κυρίου Υπουργού.
Να του πω, λοιπόν, έτσι όπως στην αρχή περιέγραψε το πώς διαμορφώθηκε ο δείκτης του ΙΟΒΕ, ότι ο δείκτης του ΙΟΒΕ διαμορφώθηκε κατόπιν παραγγελίας και ανάθεσης από την Ένωση Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος. Η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας με Υπουργό τον κ. Γεωργιάδη, τον οποίο –φαντάζομαι- δεν αμφισβητείτε, εκτός εάν διαφοροποιείστε από την τότε πολιτική της Κυβέρνησης, τον υιοθέτησε απολύτως. Άρα, αν η Κυβέρνηση σήμερα καταργεί τον Ειδικό Δείκτη Υγείας, πρέπει να ζητήσει ένα μεγάλο συγγνώμη από εκατοντάδες χιλιάδες ασφαλισμένους που στο μεσοδιάστημα, δηλαδή από το 2020 μέχρι το 2024, είναι απροστάτευτοι από την αυθαιρεσία στην τιμολόγηση των ασφαλιστηρίων συμβολαίων τους.
Μας είπατε ότι έπρεπε να υπάρχει ένας δείκτης και γι’ αυτό έγινε αυτό. Μα, τα δικαστήρια, τα οποία δικαστήρια απέρριψαν όλες τις προσφυγές των ασφαλιστικών εταιρειών και επέβαλαν τα πρόστιμα έτσι όπως η Γενική Γραμματεία Προστασίας του Καταναλωτή είχε επιβάλει, δεν άφηναν κενό για τον προσδιορισμό, αλλά αναγνώριζαν τους δείκτες της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής. Και εσείς ήρθατε -να κάνετε τι;- να νομιμοποιήσετε αυτού του είδους τη δυνατότητα, μέσω ενός ιδιωτικού δείκτη να υπάρχει αυτή η δυνατότητα της αυθαιρεσίας.
Άρα, κύριε Υπουργέ, με την τακτική που ακολούθησαν οι ασφαλιστικές εταιρείες ο στόχος είναι ακόμη και για αυτά τα διακόσιες εβδομήντα χιλιάδες περίπου εναπομείναντα ετήσια ασφαλιστήρια υγείας να οδηγηθούν, να εξωθηθούν, να εξαναγκαστούν οι δικαιούχοι τους στο να τα εγκαταλείψουν, μη μπορώντας να εξυπηρετούν αυτά τα υψηλά ασφάλιστρα και να μετατραπούν σε δικαιούχους ετησίων ασφαλιστηρίων και πάλι έρμαια μιας αυθαίρετης και εν πολλοίς καταχρηστικής συμπεριφοράς σε ό,τι αφορά τις ετήσιες αυξήσεις.
Τίποτα από όλα αυτά δεν θα είχε συμβεί, αν δεν υπήρχε η ευγενική χορηγία της Κυβέρνησης Μητσοτάκη με την ψήφιση του ν. 4738 το 2020. Αυτή είναι η κατάσταση η οποία έχει προωθηθεί με την ανοχή της Κυβέρνησης. Η νομοθέτηση του δείκτη σε συνδυασμό όχι μόνο με την ανοχή σας στα καρτέλ στον χώρο της υγείας, αλλά και με τη δημιουργία των προϋποθέσεων για την ολιγοπωλιακή τους λειτουργία αποτελούν μέρος της πολιτικής της Κυβέρνησης που συνειδητά πλήττει τους πολίτες και εν προκειμένω τους ασφαλισμένους με υπέρογκες αυξήσεις στα ασφάλιστρα, προκειμένου να εξασφαλίσει τα κέρδη εκείνων των λίγων που -με συνέπεια και επιτυχία πρέπει να παραδεχτώ- υποστηρίζει και εκπροσωπεί.
Οι όποιες πρωτοβουλίες, λοιπόν, είναι ανεπαρκείς, είναι καθυστερημένες. Είναι το αποτέλεσμα της μαχητικής και υπεύθυνης πρωτοβουλίας του ΠΑΣΟΚ, που όπως και με τις τράπεζες οδήγησαν σε όψιμα αντανακλαστικά της Κυβέρνησης, τα οποία, δυστυχώς, μεταφράστηκαν σε παρεμβάσεις ανεπαρκείς και ελάχιστες σε σχέση με αυτά τα οποία θα μπορούσαν να γίνουν προς όφελος της ελληνικής κοινωνίας.
Όπως ακριβώς και με τις τράπεζες, σύρεστε και ανακοινώνετε μέτρα, αόριστες νομοθετικές παρεμβάσεις, που θα ισχύσουν από 1η Ιανουαρίου του 2026. Δηλαδή, προσέξτε πόσο διάστημα μια εκλεγμένη από το 2019 Κυβέρνηση αφήνει συνειδητά και εν γνώσει της αρρύθμιστη την ασφαλιστική αγορά. Σύρεστε, λοιπόν και ανακοινώνετε αυτές τις αβέβαιες και ανεπαρκείς ρυθμίσεις υπό το βάρος μιας αφόρητης κοινωνικής αδικίας που οδηγεί στην απελπισία εκατοντάδες χιλιάδες συμπολίτες μας. Το ΠΑΣΟΚ θα παρέμβει με ολοκληρωμένο και συγκροτημένο τρόπο για να τους προστατεύσει.
Ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Πλακιωτάκης): Ευχαριστούμε, κυρία Αποστολάκη.
Ορίστε, κύριε Υπουργέ, έχετε τον λόγο.
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ (ΤΑΚΗΣ) ΘΕΟΔΩΡΙΚΑΚΟΣ (Υπουργός Ανάπτυξης): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Μια διευκρίνιση, γιατί θέλω να είναι τελείως σαφές: Ο νέος Δείκτης Υγείας που θα νομοθετήσει πολύ σύντομα η Κυβέρνηση προκειμένου να καλυφθεί το επιτρεπτό ποσοστό αύξησης των ασφαλίστρων υγείας, θα γίνει από την ΕΛΣΤΑΤ, από την Ελληνική Στατιστική Αρχή και θα παίρνει υπ’ όψιν το σύνολο –επαναλαμβάνω- των δεδομένων, καθώς θα έχει ολοκληρωθεί η επαναξιολόγηση του δείκτη του ΙΟΒΕ.
Κυρία Αποστολάκη, στην πραγματικότητα αντιλαμβάνομαι ότι συμφωνείτε με τον χαρακτήρα και τον προσανατολισμό των μέτρων που ανακοίνωσα. Αντιλαμβάνομαι ότι ως δύναμη Αντιπολίτευσης –είστε Αξιωματική Αντιπολίτευση και πρέπει να πείτε αυτά που πρέπει να πείτε- πρέπει να πείτε τους χαρακτηρισμούς σας, αλλά πρέπει να έχουμε και μία λογική συνέπεια στη συζήτηση. Εσείς που υποτίθεται ότι έχετε κάνει πολύ καλύτερη προετοιμασία, σήμερα δεν μας είπατε κανένα απολύτως διαφορετικό ή πρόσθετο μέτρο.
Συνεπώς, όταν θα έρθουμε εδώ να νομοθετήσουμε, θα κουβεντιάσουμε τις απόψεις, τις προτάσεις, τις επιλογές και τις αποφάσεις που προτείνουμε εμείς στο Κοινοβούλιο και τις δικές σας –ενδεχομένως να υπάρχουν και σοβαρά κοινά στοιχεία- προκειμένου να διασφαλίσουμε τον ελεύθερο υγιή ανταγωνισμό, την επάρκεια του συστήματος των ασφαλιστικών εταιρειών, αλλά σε κάθε περίπτωση και την προστασία των καταναλωτών και της ασφαλιστικής πίστης, γιατί δεν θέλουμε να οδηγήσουμε σε πρόβλημα αυτές τις εκατοντάδες χιλιάδες των συμπολιτών μας.
Θέλω, επίσης, να σας πω ότι προτίθεμαι να απευθυνθώ εκ νέου στην Πρόεδρο της Επιτροπής Ανταγωνισμού κ. Σαρπ, και να ζητήσω σε κάθε περίπτωση την άμεση ολοκλήρωση ελέγχων σε ό,τι αφορά το θέμα των καρτέλ που αναφέρατε στον χώρο της ιδιωτικής υγείας. Αυτό, όπως γνωρίζετε –και θεωρώ ότι το γνωρίζετε πολύ καλά- είναι καθήκον και αρμοδιότητα και ευθύνη της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Συνεπώς, η Επιτροπή Ανταγωνισμού πρέπει τάχιστα να ολοκληρώσει τον σχετικό έλεγχο και να κάνει τις ανακοινώσεις για το τι βρήκε γύρω από αυτήν την υπόθεση.
Σε κάθε περίπτωση, η Κυβέρνηση μένει σταθερή, με επιμονή και με ευαισθησία απέναντι στους πολίτες, ως τμήμα αυτής της κοινωνίας σε μέτρα και πολιτικές που συμβάλλουν στη μείωση του κόστους διαβίωσης, στη μείωση του κόστους ζωής, στη μείωση κόστους υπηρεσιών, στην ενίσχυση του διαθέσιμου εισοδήματος, στη στήριξη και στην ενίσχυση όλων των Ελλήνων πολιτών, ιδιαίτερα της μεσαίας τάξης και ιδιαίτερα των πιο αδύναμων και, ασφαλώς, και στην πολιτική της για μεταρρύθμιση και ενίσχυση του δημόσιου συστήματος υγείας, γιατί αυτό στο τέλος της ημέρας αφορά όλους τους Έλληνες και όλες τις Ελληνίδες και όχι μόνο κάποιους που είχαν τη δυνατότητα να κάνουν και ιδιωτική ασφάλιση.
Ευχαριστώ πολύ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Πλακιωτάκης): Ευχαριστούμε τον κύριο Υπουργό.
Εδώ μπορείτε να δείτε ολόκληρη τη συνεδρίαση της Βουλής 10/1/2025