Το ΣτΕ και οι άλλοι πονοκέφαλοι για τη γραμμή 4 του μετρό Αθήνας
Η μερική επικράτηση του ιδρύματος Πατέρα που είχε προσφύγει κατά της Ελληνικό Μετρό για τη μετατόπιση τμήματος του Πάρκου Ριζάρη, με βάση απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) που γνωστοποιήθηκε χθες, είναι ένας από τους πονοκεφάλους της κυβέρνησης στο έργο της γραμμής 4 του μετρό Αθήνας.
Το ΣτΕ ζητεί από την Ελληνικό Μετρό να προχωρήσει σε Τεχνική Περιβαλλοντική Μελέτη (ΤΕΠΕΜ) που να δικαιολογεί τη μετατόπιση του πάρκου, κάτι που δεν είχε κάνει μέχρι σήμερα. Στην ουσία ζητάει πλήρη μελέτη που να δικαιολογεί τα οφέλη και τις επιπτώσεις από τη μετατόπιση προκειμένου να επεκταθεί ο σταθμός Ευαγγελισμός στον οποία θα συναντάται η γραμμή 3 με τη γραμμή 4.
Αντίστοιχη προσφυγή έχει κατατεθεί, από κατοίκους, για το σταθμό στην Πλατεία Εξαρχείων. Όμως οι προσφυγές είναι παρωνυχίδα μπροστά στις καθυστερήσεις με τις οποίες είναι αντιμέτωπο το μεγαλύτερο δημόσιο έργο που εκτελείται σήμερα στην Ελλάδα, κόστους που ξεπερνά το 1,3 δισ. ευρώ. Η Ελληνικό Μετρό, προκειμένου να μην καθυστερήσουν οι κύριες εργασίες κατασκευής της γραμμής 4, είχε προκηρύξει ξεχωριστό διαγωνισμό για να επιλέξει ανάδοχο που θα «καθάριζε» τους εργοταξιακούς χώρους, σε σταθμούς και φρέατα. Θα μετατόπιζε τους αγωγούς ύδρευσης και αποχέτευσης, τα δίκτυα ηλεκτρικού ρεύματος, θα προχωρούσε τις αρχαιολογικές εργασίες, κ.λπ. Όμως ο διαγωνισμός για την επιλογή του αναδόχου πρόδρομων εργασιών, που κέρδισε η τεχνική εταιρεία ΕΡΕΤΒΟ, καθυστέρησε σχεδόν δύο χρόνια λόγω προσφυγών.
Στο τέλος της ημέρας, αντί να κερδίσει χρόνο η Ελληνικό Μετρό, έχασε! Η ΕΡΕΤΒΟ εγκαταστάθηκε σχεδόν ταυτόχρονα με την επιλογή της κοινοπραξίας ΑΒΑΞ – Ghella (Ιταλία) – Alstom (Γαλλία) ως αναδόχου για το κυρίως έργο κατασκευής της γραμμής 4. Ακόμα και σήμερα, σχεδόν δύο χρόνια μετά την έναρξη του έργου, δεν έχουν παραδοθεί τουλάχιστον 10 εργοτάξια για την κατασκευή σταθμών και αρκετά φρέατα. Επισήμως η κοινοπραξία έχει λάβει ήδη παράταση ενός έτους χωρίς να γνωρίζει πότε θα παραλάβει τα εργοτάξια.
Μεγάλα ζητήματα υπήρξαν στη Λεωφόρο Βεϊκού με αποτέλεσμα να καθυστερήσει επί μήνες η έναρξη συναρμολόγησης του δεύτερου μετροπόντικα για τη διάνοιξη της σήραγγας. Ο μετροπόντικας που θα ξεκινήσει από την Βεϊκού συναρμολογείται αυτές τις ημέρες. Ο πρώτος έχει ξεκινήσει τη διάνοιξη σήραγγας στην πλευρά της Κατεχάκη. Η κυβέρνηση, που έχει δώσει και πριμ 57,7 εκατ. ευρώ στην κοινοπραξία για να μη σταματήσει τις εργασίες λόγω αύξησης στο κόστος υλικών, κ.λπ. προσπαθεί τώρα να εξασφαλίσει πως θα τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης του μεγάλου έργου με τους 15 σταθμούς μέχρι το 2029.
Η Ελλάδα δεν έχει παράδοση έγκαιρης ολοκλήρωσης έργων μετρό. Η ίδια κοινοπραξία παρέδωσε πέρυσι το τελευταίο τμήμα της επέκτασης της γραμμής 3 από το Χαϊδάρι μέχρι τον Πειραιά με έξι σταθμούς. Χρειάστηκε σχεδόν τον ίδιο χρόνο με αυτόν που απομένει για να κατασκευαστεί εντός χρονοδιαγράμματος η γραμμή 4 με τους 15 σταθμούς. Οι προσφυγές στο Συμβούλιο της Επικρατείας, οι καθυστερήσεις στις πρόδρομες εργασίες και πιθανές (αρχαιολογικές) εκπλήξεις κατά την κατασκευή των σταθμών σε κεντρικά σημεία της Αθήνας κινδυνεύουν να οδηγήσουν σε πολυετή παράταση της σύμβασης.
To άρθρο Το ΣτΕ και οι άλλοι πονοκέφαλοι για τη γραμμή 4 του μετρό Αθήνας δημοσιεύτηκε στο NewsIT .