14 Λόγοι που Επηρεάζουν τη Μεταπωλητική Αξία ενός Αυτοκινήτου
Αν στο πλάνο σου είναι να αγοράσεις ένα αυτοκίνητο που θα “ξεζουμίσεις” στην κυριολεξία και θα το κρατήσεις για χρόνια, η μεταπωλητική αξία του δεν είναι κάτι που θα πρέπει να σε απασχολεί.
Αν όμως έχεις σκοπό να το πουλήσεις μετά από 4-5 χρόνια, τότε πρέπει να τη λάβεις σοβαρά υπόψιν σου!
Και αυτό γιατί θέλεις να έχεις πλεονέκτημα στην τιμή μεταπώλησης!
Άρα τι κάνεις σε αυτή την περίπτωση;
Παρακάτω, αναλύουμε τους 14 σημαντικότερους παράγοντες που επηρεάζουν θετικά ή αρνητικά τη μεταπωλητική αξία ενός αυτοκινήτου!
1. Η εμπορική αξία του μοντέλου
Είναι δεδομένο ότι κάθε μοντέλο που πωλείται στην αγορά έχει τη δική του εμπορική αξία. Ας πάρουμε για παράδειγμα το δημοφιλέστερο μοντέλο των ημερών μας, το Nissan Qashqai.
Το Crossover της Nissan είναι αναμφισβήτητα ένα πολύ εμπορικό αυτοκίνητο, του οποίου η αξία στην αγορά μεταχειρισμένων παραμένει σταθερή εξαιτίας της μεγάλης απήχησης προς τους καταναλωτές.
Αν είσαι ιδιοκτήτης ενός εμπορικού μοντέλου και θέλεις να το πουλήσεις, η αλήθεια είναι ότι δεν θα δυσκολευτείς ιδιαίτερα.
Για την ακρίβεια, το γεγονός αυτό θα σε βοηθήσει να το πουλήσεις γρήγορα και στην τιμή που θέλεις!
Άρα, αν αναζητάς να αγοράσεις αυτοκίνητο για να σε βολέψει για λίγα χρόνια και μετά να το αντικαταστήσεις, θα ήταν σοφό να επιλέξεις κάποιο από τα πιο δημοφιλή μοντέλα της αγοράς, επειδή ακριβώς έχουν υψηλή αξία μεταπώλησης.
2. Ο τύπος αμαξώματος
Δεν είναι τυχαίο ότι οι περισσότεροι αγοραστές σήμερα, και δη όσοι χρειάζονται ένα ευρύχωρο οικογενειακό αυτοκίνητο, επιλέγουν κατά κύριο λόγο τα SUVs και τα Crossover.
Όπως έχουμε γράψει και στο άρθρο “Τι σημαίνει Crossover“, ο συγκεκριμένος τύπος αυτοκινήτου τα τελευταία χρόνια έχει σημειώσει την ταχύτερη εμπορική ανάπτυξη παγκοσμίως!
Αυτό σημαίνει ότι οι ιδιοκτήτες των Crossovers, αλλά και των μεγαλύτερων SUV δεν χρειάζεται να ανησυχούν για την υποτίμηση της μεταπωλητικής τους αξίας.
Εξαιτίας της μεγάλης ζήτησης, οι τιμές τους ως μεταχειρισμένα θα διατηρηθούν σε υψηλά επίπεδα.
Αντίθετα, ένας από τους τύπους αυτοκινήτων που δεν έτυχε ποτέ μεγάλης αναγνώρισης στην Ελλάδα, είναι τα station wagons.
Αν και super ευρύχωρα και πρακτικά για μεγάλες οικογένειες, αν και ιδανικά αυτοκίνητα για σκύλους, αν και τρομερά δημοφιλή σε άλλες χώρες, λόγω του ιδιαίτερου design τους, εμείς οι Έλληνες ποτέ δεν τα συμπαθήσαμε.
Γνωρίζοντας λοιπόν ότι π.χ τα station wagons δεν αποτελούν τον αγαπημένο τύπο αυτοκινήτου των Ελλήνων, μπορείς να εκτιμήσεις ότι αν αγοράσεις κάποιο και έρθει η ώρα να το πουλήσεις, ενδεχομένως να δυσκολευτείς να βρεις τον κατάλληλο αγοραστή.
Παρόλα αυτά, όπως ξέρουμε τα πάντα είναι θέμα ζήτησης και προσφοράς! Τα station wagon λοιπόν έχουν περισρισμένη ζήτηση μιας και δεν προτιμούνται από τους Έλληνες αλλά από την άλλη (επειδή ακριβώς δεν υπάρχουν πολλά) υπάρχει και περιορισμένη προσφορά πράγμα που λειτούργεί ευνοικά στην μεταπώληση!
Τέλος τίποτα δεν αποτελεί κανόνα! Oι τάσεις της αγοράς και οι προτιμήσεις των καταναλωτών είναι αρκετά επιρρεπείς στις αλλαγές.
3. Ο κυβισμός του κινητήρα
Πριν από μια 15ετία στην Ελλάδα, τα κυβικά του κινητήρα δεν ήταν κάτι που απασχολούσε και ιδιαίτερα τους αγοραστές αυτοκινήτων.
Σήμερα όμως, είναι ένα από τα λίγα, κυρίαρχα κριτήρια επιλογής αυτοκινήτου.
Σύμφωνα με μετρήσεις της Spotawheel, το 69% των αγοραστών επέλεξαν αυτοκίνητα από 1.200 μέχρι 1.400 κυβικά.
Είναι τόσο μεγάλη η ζήτηση για μικρού κυβισμού αυτοκίνητα, οικονομία καυσίμου και χαμηλούς ρύπους, που ακόμα και οι πιο “executive” κατασκευαστές εφαρμόζουν τη μέθοδο του downsize.
Αν λοιπόν ενδιαφέρεσαι να αγοράσεις αυτοκίνητο που θα διατηρήσει τη μεταπωλητική του αξία σε υψηλό επίπεδο, καλύτερα να επιλέξεις κάποιο που να τροφοδοτείται με κινητήρα χαμηλού κυβισμού.
4. Το είδος καυσίμου και η κατανάλωση
Μέχρι και πριν κάποια χρόνια οι πωλήσεις των αυτοκινήτων diesel στη χώρα μας αντιπροσώπευε το 72% της συνολικής αγοράς.
Σήμερα πλέον, η τεράστια ζήτηση για πετρελαιοκίνητα έχει εξομαλυνθεί και σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ και της ΣΕΑΑ, οι κινητήρες βενζίνης έχουν πάρει (ξανά) το πάνω χέρι.
Γιατί όμως όλοι ήθελαν ένα diesel;
Μα είναι πασιφανές: Η χαμηλή κατανάλωση…
Υπάρχουν πολλά θετικά και αρνητικά που πρέπει να ξέρεις αν βρίσκεσαι στο κλασικό δίλημμα, diesel ή βενζίνη, παρόλα αυτά, πολλοί από τους υποψήφιους αγοραστές -κακά τα ψέματα- θέλουν αυτοκίνητο diesel επειδή “καίει” λιγότερο, αγνοώντας τους υπόλοιπους παράγοντες.
Πίσω λοιπόν στη αξία μεταπώλησης του αυτοκινήτου σου.
Αν πριν από χρόνια αποφάσιζες να πουλήσεις το πετρελαιοκίνητο αυτοκίνητό σου, ήταν δεδομένο ότι η μεταπωλητική αξία του θα παρέμενε σταθερά υψηλή.
Σήμερα όμως ένα “μικρό” βενζινοκίνητο χαμηλού κυβισμού, π.χ 1.000 κ.εκ – 1.200 κ.εκ. διατηρεί αντίστοιχα την αξία του και η υποτίμηση είναι κάτι που συμβαίνει μεν, αλλά με πολύ αργούς ρυθμούς.
Μάθε ποια είναι τα πιο οικονομικά αυτοκίνητα πόλης και επίλεξε το αγαπημένο σου!
5. Ο αριθμός των προηγούμενων ιδιοκτητών
Ένας άλλος παράγοντας που θα επηρεάσει την αξία του αυτοκινήτου σου κατά την πώληση είναι το ιστορικό ιδιοκτησίας. Αν είναι δηλαδή “1ο χέρι”, “2ο χέρι” κ.ο.κ.
Ο κανόνας λέει το εξής: Όσοι περισσότεροι ιδιοκτήτες στο ιστορικό ενός αυτοκινήτου, τόσες περισσότερες οι πιθανότητες να έχει υποστεί κακή χρήση και άρα, τόσο μεγαλύτερη η υποτίμηση της αξίας του.
Γι’ αυτό καλό θα ήταν, ιδιαίτερα όταν ψάχνεις ένα πραγματικά καλό αυτοκίνητο, να επιλέξεις κάποιο που να είναι εξ’αρχής στην ιδιοκτησία ενός οδηγού.
Κι αν είναι “2ο χέρι”; Πειράζει;
Όχι, σίγουρα δεν πειράζει.
Εφόσον το αυτοκίνητο που αγοράζεις έχει πλήρες ιστορικό συντήρησης από τους δύο προηγούμενους ιδιοκτήτες και κρατήσεις κι εσύ την ίδια στάση, τότε δεν θα υπάρξει δραματική απαξίωση στην εμπορική του αξία.
Τα καλά αυτοκίνητα δεν χάνονται, αυτό είναι το μόνο σίγουρο!
Παρόλα αυτά, επειδή όλοι θέλουμε να αγοράσουμε “το καλύτερο αυτοκίνητο της αγοράς”, ο αριθμός των προηγούμενων ιδιοκτητών παίζει σημαντικό ρόλο.
Τόσο στην αξία μεταπώλησης του αυτοκινήτου, όσο και στην ψυχολογία του αγοραστή!
6. Η μεταβιβάσιμη εγγύηση
Αν η εργοστασιακή εγγύηση ενός αυτοκινήτου που πωλείται ως μεταχειρισμένο βρίσκεται ακόμα σε ισχύ, τότε αυτό από μόνο του αποτελεί ένα ισχυρό διαπραγματευτικό χαρτί για τον ιδιοκτήτη ώστε να ζητήσει περισσότερα χρήματα από όσα θα ζητούσε σε κάποια άλλη περίπτωση.
Όπως έχουμε εξηγήσει εκτενώς στο άρθρο “Τι ισχύει με την εγγύηση στα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα“, η δυνατότητα μεταβίβασης της εγγύησης στον επόμενο ιδιοκτήτη, προσφέρει κυρίως το αίσθημα ασφάλειας, πράγμα που βοηθάει να επιτευχθεί πιο γρήγορα η πώληση και κατά συνέπεια, σε υψηλότερη τιμή.
7. Τα χιλιόμετρα
Τα χιλιόμετρα του αυτοκινήτου είναι αναμφισβήτητα ένα από τα top 3 κριτήρια που καθορίζουν την τιμή μεταπώλησής του.
Όπως γίνεται αντιληπτό, όσο λιγότερα τα χιλιόμετρα ενός μεταχειρισμένου αυτοκινήτου, τόσο υψηλότερη η τιμή του.
Ο λόγος που τα λίγα χιλιόμετρα παίζουν σημαντικό ρόλο στη μεταπώλητική αξία είναι επειδή το αυτοκίνητο και ο κινητήρας έχουν υποστεί λιγότερη χρήση και άρα, λιγότερη φθορά.
Αυτή η προσέγγιση όμως δεν είναι απαραίτητα σωστή.
Για παράδειγμα, ένα αυτοκίνητο που βρίσκεται για χρόνια στην ακινησία και έχει “κολλήσει” ο μετρητής των χιλιομέτρων στις 40.000 χιλιόμετρα έχει περισσότερες απαιτήσεις από ένα καλοσυντηρημένο αυτοκίνητο με 100.000 χιλιόμετρα.
- Πρόσεχε τα γυρισμένα χιλιόμετρα! Πρόκειται για τη μάστιγα της αγοράς των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων καθώς είναι πολλοί αυτοί που προσπαθούν να βγάλουν χρήματα πουλώντας τα ως ευκαιρίες, δηλαδή με λίγα χιλιόμετρα και σε ανταγωνιστική τιμή. Aκόμα και οι ιδιώτες γυρίζουν τα χιλιόμετρα…
Πολλοί αναρωτιούνται: “Αξίζει η αγορά ενός αυτοκινήτου με πολλά χιλιόμετρα;“
Η απάντηση είναι ότι εξαρτάται από τις ανάγκες σου.
Αν και τα λίγα χιλιόμετρα σου δίνουν λιγότερες πιθανότητες για ανεπιθύμητες βλάβες, θα ήταν λάθος να περιθωριοποιήσεις ένα αυτοκίνητο που έχει συντηρηθεί άψογα και έχει διανύσει, π.χ 150.000 χιλιόμετρα.
Ένα τέτοιο αυτοκίνητο μπορεί να είναι το deal που έψαχνες εξαρχής, μην το σνομπάρεις!
8. Η εσωτερική και εξωτερική κατάσταση
Το πρώτο πράγμα που έρχεται στο μυαλό ενός ιδιοκτήτη σχετικά με τους παράγοντες που επηρεάζουν τη μεταπωλητική αξία του αυτοκινήτου του, είναι κατάσταση στο εσωτερικό και το εξωτερικό.
Το πως φαίνεται δηλαδή.
Γι’αυτό και όταν ένα αυτοκίνητο δείχνει σαν καινούριο είναι λογικό να επηρεάσει θετικά την αξία του.
Κανείς δεν θα ήθελε ένα υπερβολικά χρησιμοποιημένο αυτοκίνητο, με βρόμικο εσωτερικό, σημάδια φθοράς και εγκατάλειψης.
Το καθαρό εσωτερικό ενός αυτοκινήτου υποδηλώνει το βαθμό που ο ιδιοκτήτης προσέχει και περιποιείται το αυτοκίνητο του.
Το εξωτερικό έρχεται σε δεύτερη μοίρα, καθώς όλοι θα δικαιολογούσαν σε ένα μεταχειρισμένο που κινείται καθημερινά στην πόλη κάποια μικρο-σημάδια.
9. Το “καθαρό” ιστορικό ατυχημάτων
Ίσως ο σημαντικότερος παράγοντας που καθορίζει την αξία ενός μεταχειρισμένου αυτοκινήτου.
Αν έχεις στην κατοχή σου ένα αυτοκίνητο που δεν έχει εμπλακεί ποτέ σε σοβαρό ατύχημα, τότε μπορείς να είσαι σίγουρος, ότι αργά ή γρήγορα θα βρεθεί ο κατάλληλος αγοραστής.
Η αξία του ατρακάριστου αυτοκινήτου είναι μεγάλη, όχι μόνο εμπορικά αλλά και ηθικά, καθώς τίθεται το θέμα της ασφάλειας των επιβατών.
Και όπως είναι φυσικό, κανείς δεν θέλει να αγοράσει ένα επικίνδυνο αυτοκίνητο, με “τσακισμένες” κολώνες και συγκολλημένο σασί.
Γι’αυτό, ο τεχνικός έλεγχος πριν την αγορά ενός μεταχειρισμένου είναι ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΟΣ.
Εμείς για τα αυτοκίνητά μας ακολουθούμε τους πιο αυστηρούς κανόνες στους ελέγχους μας, πράγμα που δυστυχώς μάς έχει αποδείξει ότι οι πολύ χαμηλές τιμές των αυτοκινήτων που πωλούνται στις εκάστοτε αγγελίες, συνδέονται άρρηκτα με την κατάστασή τους.
Για την ακρίβεια, τα αυτοκίνητα που πωλούνται σε τιμή χαμηλότερη από το μέσο όρο της αγοράς -και από πολλούς θεωρούνται ως “ευκαιρίες”!!- το 35% αυτών έχουν εμπλακεί στο παρελθόν σε βαριές συγκρούσεις, με αποτέλεσμα να επηρεάζεται δραματικά η παθητική τους ασφάλεια.
10. Το ενημερωμένο βιβλίο service
Το βιβλίο service ενός αυτοκινήτου είναι στην ουσία, ό,τι και το “βιβλιάριο υγείας” για τους ανθρώπους.
Σε αυτό καταγράφονται όλες οι εργασίες συντήρησης και μέσω αυτού μπορεί κανείς να μάθει τη “μεγάλη εικόνα” για την κατάστασή του ανά πάσα στιγμή.
Αν λοιπόν ένα αυτοκίνητο έχει πλήρες ιστορικό συντήρησης, συμπληρωμένο με χρονική συνέπεια και χωρίς κενές περιόδους, θεωρητικά σημαίνει ότι η αξία του σε σχέση με τα υπόλοιπα μεταχειρισμένα του είδους του, θα είναι αυξημένη.
Ο λόγος που συμβαίνει κάτι τέτοιο είναι πολύ απλός.
Ο αγοραστής γνωρίζει εξαρχής:
- – τι “σόι” αυτοκίνητο πρόκειται να αποκτήσει
- – τι ανάγκες θα έχει
- – ποιο θα είναι το budget για συντήρηση στο άμεσο και έμμεσο μέλλον.
Με λίγα λόγια διαφάνεια στην αγοραπωλησία.
- Προσοχή! Πολλοί έμποροι ή ιδιώτες, γνωρίζοντας πόσο θετικά επιδρά η διαφάνεια στην ψυχολογία των καταναλωτών, δημιουργούν πλαστά βιβλία service. Έλεγξε τις σφραγίδες των συνεργείων, επικοινώνησε μαζί τους για επιβεβαίωση, ζήτα πληροφορίες για το ιστορικό συντήρησης από την επίσημη αντιπροσωπεία.
11. Η αξιοπιστία και ποιότητα της μάρκας
Αν έχεις σκοπό να αγοράσεις ένα μεταχειρισμένο αυτοκίνητο και θέλεις να το πουλήσεις μετά από μερικά χρόνια και σε καλή τιμή, η πιο ασφαλής επιλογή -πέρα από το να διαλέξεις ένα εμπορικό μοντέλο- είναι να επιλέξεις και μια αξιόπιστη μάρκα!
Μέχρι σήμερα, τα αυτοκίνητα που προέρχονται από την Ιαπωνία και την Κορέα έχουν κερδίσει επάξια τη φήμη των πιο αξιόπιστων αυτοκινήτων παγκοσμίως.
Για να μάθεις ποια είναι τα πιο αξιόπιστα μοντέλα, χρειάζεται απλώς μια καλή έρευνα αγοράς.
Επιπλέον, στο inforoom της Spotawheel μπορείς να μάθεις τα συνηθέστερα προβλήματα του αυτοκινήτου που σε ενδιαφέρει!
Έχε υπόψιν σου ότι το “brand name” του αυτοκινήτου μπορεί να καθορίσει σημαντικά την αξία μεταπώλησης!
12. Το χρώμα
Το γεγονός ότι το βιολετί είναι αγαπημένο σου χρώμα και θέλεις ακόμα και το αυτοκίνητό σου να έχει αυτή την απόχρωση, δεν σημαίνει ότι και οι επικείμενοι αγοραστές θα το λατρέψουν το ίδιο.
Όσο και αν σου φαίνεται περίεργο, το χρώμα είναι ένας από τους κύριους παράγοντες που καθορίζουν τη μεταπωλητική αξία ενός αυτοκινήτου.
Για παράδειγμα τα βασικά χρώματα, όπως το λευκό, το μαύρο και το ασημί, όλα στις μεταλλικές τους αποχρώσεις, πωλούνται πιο εύκολα διότι καλύπτουν ένα μεγάλο μέρος του αγοραστικού κοινού.
Αντιθέτως, τα χρώματα όπως: το χρυσό, οι αποχρώσεις του μωβ, το καστανό και άλλα που δεν είναι τόσο δημοφιλή, ενδέχεται να επηρεάσουν αρνητικά τη μεταπωλητική αξία του αυτοκινήτου αλλά και το χρονικό διάστημα πώλησης.
Για την ακρίβεια, σύμφωνα με έρευνα που έγινε στις Η.Π.Α, ένα αυτοκίνητο σε “εμπορικό” χρώμα μπορεί να χάσει έως και 30% λιγότερη αξία σε σχέση με ένα που δεν συγκαταλέγεται σε αυτά.
13. Ο extra εξοπλισμός
Κατά κανόνα, τα αυτοκίνητα με πολλά extras πωλούνται ακριβότερα από τα αντίστοιχά τους, χωρίς extras.
Κάποια από τα πιο δημοφιλή extras που αυξάνουν την αξία ενός μεταχειρισμένου είναι:
- – το μεταλλικό χρώμα
- – η ηλιοροφή
- – οι ζάντες αλουμινίου
- – το GPS και συστήματα multimedia
- – τα δερμάτινα καθίσματα
- – το σύστημα start/stop
- – τα φώτα xenon
- – τα ηλεκτρικά ρυθμιζόμενα καθίσματα
- – η τετρακίνηση
14. Οι μετατροπές
Κάποιες μετατροπές προσθέτουν αξία στο αυτοκίνητο, ενώ κάποιες άλλες, όχι.
Ας δούμε κάποια παραδείγματα.
Η εγκατάσταση αντικλεπτικών συστημάτων, οι δερμάτινες επενδύσεις στα καθίσματα, μια οθόνη με σύστημα multimedia κλπ, μπορούν να αυξήσουν τη μεταπωλητική αξία ενός αυτοκινήτου μιας και βελτιώνουν συνολικά την εμπειρία, την άνεση, την ασφάλεια του οδηγού.
Από την άλλη όμως, οι φαρδιές αεροτομές, οι χαμηλοί προφυλακτήρες, τα φώτα neon κάτω από το αυτοκίνητο και η αντικατάσταση εν γένει, εργοστασιακών εξαρτημάτων με aftermarket εξαρτήματα αμφίβολης ποιότητας και ασθητικής, μπορούν να αποφέρουν αρνητικά αποτελέσματα κατά την πώληση.
Πριν προσθέσεις οτιδήποτε στο αυτοκίνητό σου, ακόμα και αν σου αρέσει πολύ, σκέψου δύο πράγματα:
- – Αν θα μπορείς να το αφαιρέσεις στο μέλλον χωρίς να φαίνεται
- – Αν θα μπορείς να πουλήσεις το αυτοκίνητο, έτσι ακριβώς όπως σου αρέσει