
Οι περισσότεροι οδηγοί όταν ασφαλίζουν το αυτοκίνητό τους επικεντρώνονται στην ιπποδύναμη και στα κυβικά. Λίγοι, όμως, γνωρίζουν ότι αυτό που πραγματικά επηρεάζει τα ασφάλιστρα —αλλά και μια σειρά από άλλους φόρους και τέλη— είναι οι φορολογήσιμοι ίπποι.
Πρόκειται για έναν υπολογισμό που δεν έχει σχέση με την πραγματική ισχύ του κινητήρα, αλλά με τα κυβικά του, μέσω ενός σταθερού μαθηματικού τύπου: κυβικά × 0,007,
Για μοτοσικλέτες εφαρμόζεται ο συντελεστής 0,013.
Το αποτέλεσμα στρογγυλοποιείται και αποτελεί τη βάση για τέλη, φόρους και ασφάλιστρα.
Στο παρακάτω πίνακα αναφέρονται όλοι οι φορολογήσιμοι ίπποι που αντιστοιχούν στα κυβικά εκατοστά κάθε αυτοκινήτου.
| Φ. Ίπποι | Κυβικά Εκατοστά |
|---|---|
| 4 | 500-642 |
| 5 | 643-785 |
| 6 | 786-928 |
| 7 | 929-1071 |
| 8 | 1072-1214 |
| 9 | 1215-1357 |
| 10 | 1358-1499 |
| 11 | 1500-1642 |
| 12 | 1643-1785 |
| 13 | 1786-1928 |
| 14 | 1929-2071 |
| 15 | 2072-2214 |
| 16 | 2215-2357 |
| 17 | 2358-2499 |
| 18 | 2500-2642 |
| 19 | 2643-2785 |
| 20 | 2786-2928 |
| 21 | 2929-3071 |
| 22 | 3072-3214 |
| 23 | 3215-3357 |
| 24 | 3358-3499 |
| 25 | 3500-3642 |
| 26 | 3643-3785 |
| 27 | 3786-3928 |
| 28 | 3929-4071 |
| 29 | 4072-4214 |
| 30 | 4215-4357 |
| 31 | 4358-4499 |
| 32 | 4500-4642 |
| 33 | 4643-4785 |
| 34 | 4786-4928 |
| 35 | 4929-5071 |
| 36 | 5072-5214 |
| 37 | 5215-5357 |
| 38 | 5358-5499 |
| 39 | 5500-5642 |
| 40 | 5643-5785 |
| 41 | 5786-5928 |
| 42 | 5929-6071 |
| 43 | 6072-6214 |
| 44 | 6215-6357 |
| 45 | 6358-6499 |
| 46 | 6500-6642 |
| 47 | 6643-6785 |
| 48 | 6786-6928 |
| 49 | 6929-7071 |
| 50 | 7072-7214 |
| 51 | 7215-7357 |
| 52 | 7358-7499 |
| 53 | 7500-7642 |
| 54 | 7643-7785 |
| 55 | 7786-7928 |
| 56 | 7929-8071 |
| 57 | 8072-8214 |
| 58 | 8215-8357 |
Για μοτοσικλέτες εφαρμόζεται ο συντελεστής κυβικά χ 0,013.
Οι φορολογήσιμοι ίπποι λοιπόν δεν δείχνουν πόσο «δυνατό» είναι το όχημα, αλλά το πόσο κοστίζει να το κατέχεις και να το ασφαλίζεις. Όσο μεγαλύτερος ο αριθμός των ίππων, τόσο υψηλότερα συνήθως τα ασφάλιστρα. Είναι ο λόγος που ένα αυτοκίνητο 1.200 κ.εκ. εμφανίζει περίπου 8 φορολογήσιμους ίππους, ενώ ένα 1.500 κ.εκ. φτάνει τους 11 — διαφορά που αποτυπώνεται στο κόστος.
Οι ασφαλιστικές εταιρείες δεν λαμβάνουν υπόψη τους μόνο τους ίππους. Παίζουν ρόλο η περιοχή κατοικίας, η ηλικία και η εμπειρία του οδηγού, το ιστορικό ζημιών και το είδος της κάλυψης. Ωστόσο, οι φορολογήσιμοι ίπποι παραμένουν ένας από τους βασικούς συντελεστές τιμολόγησης. Γι’ αυτό και πολλοί οδηγοί αναζητούν οχήματα με μικρότερο κυβισμό, ειδικά σε εποχές που κάθε κόστος μετρά.
Αξίζει να σημειωθεί ότι στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα οι φορολογήσιμοι ίπποι συχνά εμφανίζονται μηδενικοί, λόγω νομοθετικών κενών. Αυτό δίνει ένα επιπλέον πλεονέκτημα στα ηλεκτρικά, μειώνοντας τα πάγια έξοδα κατοχής και διευκολύνοντας όσους σκέφτονται τη μετάβαση σε πιο “πράσινη” μετακίνηση.
Τελικά, οι φορολογήσιμοι ίπποι μπορεί να μην λένε τίποτα για την πραγματική δύναμη ενός αυτοκινήτου, αλλά λένε πολλά για το τι θα πληρώσεις.
Στον ασφαλιστικό κόσμο τίποτα δεν είναι τυχαίο. Οι φορολογήσιμοι ίπποι μπορεί να είναι μια άγνωστη έννοια για πολλούς, όμως επηρεάζουν όσο λίγοι το πραγματικό κόστος κατοχής ενός αυτοκινήτου. Όσο καλύτερα ενημερωνόμαστε, τόσο σωστότερα επιλέγουμε — και τόσο δικαιότερα πληρώνουμε. Η γνώση είναι δύναμη, και στην ασφάλιση… είναι και οικονομία.
Και πάντα να θυμάσαι:…. μια τελευταία συμβουλή, με λίγο χιούμορ:
Το να οδηγείς ακριβό αυτοκίνητο δεν είναι πρόβλημα. Πρόβλημα είναι να οδηγείς με μαγιό, 12ποντο τακούνι ή… παντόφλα.
Γιατί όσο σημαντικοί κι αν είναι οι φορολογήσιμοι ίπποι, πιο σημαντικό είναι να οδηγούμε με ασφάλεια.
Και φυσικά — για την ασφάλισή σου απευθύνσου σε Επαγγελματία, Ενεργό ασφαλιστή.
Αυτός ξέρει, έχει τις γνώσεις, την εμπειρία και την ευθύνη να σε καθοδηγήσει σωστά.

Eνεργός Ασφαλιστής




