ΔΙΑΦΟΡΑBUSINESSΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΑΚΑ ΝΕΑΚΑΤΑΝΑΛΩΤΕΣ

Η Επιτροπή Καταναλωτών ΕΕΑ για την Παγκόσμια Ημέρα Καταναλωτή

Στο πλαίσιο της Παγκόσμιας Ημέρας Καταναλωτή, η Επιτροπή Καταναλωτών του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών (ΕΕΑ) επισημαίνει τα βασικά δικαιώματα που κατοχυρώνονται για τους καταναλωτές, καθώς και τις αντίστοιχες υποχρεώσεις που διασφαλίζουν τη λειτουργία μιας δίκαιης αγοράς.

Οι καταναλωτές αποτελούν τον πυρήνα της οικονομικής δραστηριότητας και η προστασία τους είναι θεμελιώδης για τη διατήρηση ενός υγιούς εμπορικού περιβάλλοντος. Στο πλαίσιο αυτό, αναγνωρίζονται και κατοχυρώνονται τα ακόλουθα βασικά δικαιώματα:

Βασικά Δικαιώματα των Καταναλωτών

Δικαίωμα στην πληροφόρηση
Οι καταναλωτές πρέπει να λαμβάνουν σαφείς, ακριβείς και κατανοητές πληροφορίες για τα προϊόντα και τις υπηρεσίες που αγοράζουν, ώστε να μπορούν να λαμβάνουν τεκμηριωμένες αποφάσεις.

Δικαίωμα στην ασφάλεια
Όλα τα προϊόντα και οι υπηρεσίες που διατίθενται στην αγορά πρέπει να πληρούν τα προβλεπόμενα πρότυπα ασφαλείας και να μην ενέχουν κινδύνους για την υγεία ή την ασφάλεια των καταναλωτών.

Δικαίωμα στην προστασία από αθέμιτες εμπορικές πρακτικές
Οι επιχειρήσεις οφείλουν να τηρούν τις αρχές του θεμιτού ανταγωνισμού, αποφεύγοντας παραπλανητική διαφήμιση, καταχρηστικούς όρους και αθέμιτες εμπορικές πρακτικές που μπορεί να εξαπατήσουν τους καταναλωτές.

Δικαίωμα υπαναχώρησης
Για αγορές από απόσταση, όπως διαδικτυακές συναλλαγές, οι καταναλωτές έχουν το δικαίωμα να επιστρέψουν το προϊόν εντός 14 ημερών χωρίς την υποχρέωση παροχής εξηγήσεων.

Δικαίωμα στην αποζημίωση
Εάν ένα προϊόν είναι ελαττωματικό ή μια υπηρεσία δεν παρέχεται όπως συμφωνήθηκε, ο καταναλωτής μπορεί να αξιώσει επιστροφή χρημάτων, επισκευή ή αντικατάσταση, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία.

Δικαίωμα στην προστασία των προσωπικών δεδομένων
Οι επιχειρήσεις υποχρεούνται να τηρούν τους κανονισμούς περί προστασίας προσωπικών δεδομένων, διασφαλίζοντας τη διαφάνεια στη χρήση των στοιχείων των καταναλωτών και την αποτροπή οποιασδήποτε κατάχρησης.

Δικαίωμα στην προσφυγή
Οι καταναλωτές έχουν το δικαίωμα να υποβάλουν καταγγελίες και να προσφεύγουν σε αρμόδιες αρχές ή δικαστήρια όταν θεωρούν ότι τα δικαιώματά τους παραβιάζονται.

Οι υποχρεώσεις των καταναλωτών

Παράλληλα με τα δικαιώματά τους, οι καταναλωτές έχουν και υποχρεώσεις. Οφείλουν να χρησιμοποιούν σωστά τα προϊόντα και τις υπηρεσίες που προμηθεύονται, να τηρούν τους όρους χρήσης και να πληρώνουν έγκαιρα τις οικονομικές τους υποχρεώσεις.

Η ισορροπία μεταξύ δικαιωμάτων και υποχρεώσεων είναι ζωτικής σημασίας για τη διαμόρφωση μιας αγοράς που λειτουργεί προς όφελος όλων. Μια υπεύθυνη και ενημερωμένη στάση από την πλευρά των καταναλωτών συμβάλλει στην προστασία τους αλλά και στη δημιουργία ενός περιβάλλοντος εμπιστοσύνης μεταξύ επιχειρήσεων και πελατών.

Η Επιτροπή Καταναλωτών του ΕΕΑ δεσμεύεται να συνεχίσει να στηρίζει και να προασπίζεται τα δικαιώματα των καταναλωτών, παρέχοντας ενημέρωση και προωθώντας δίκαιες εμπορικές πρακτικές.

Εκ μέρους της Επιτροπής Καταναλωτών ΕΕΑ

Πρόεδρος: Βασίλειος Μουντάκης
Αντιπρόεδρος: Βασίλης Βαβυλουσάκης
Γενικός Γραμματέας: Διαμαντής Γιάννης

Related Articles

Back to top button