Από την αρχαία Ελλάδα ώς το σήμερα …Οι μεγάλοι φιλόσοφοι και ρήτορες της
αρχαιότητας Ο Σωκράτης ,ο Πλάτωνας, Ο Αριστοτέλης και Ο Ιπποκράτης, προσέγγισαν την
μόρφωση και την παιδεία σαν μια αναπόσπαστη έννοια . Ο Σωκράτης έδωσε έμφαση στην
μόρφωση της “παιδείας ”η οποία είναι θέμα συμπεριφοράς .Η συμπεριφορά είναι άρρηκτη
συνδεδεμένη με τον αυτοέλεγχο, την ηθική , τον αυτοσεβασμό, την γενναιότητα και την
λογική. Ο Πλάτωνας πίστευε ότι με την κατάλληλη μόρφωση μπορούμε να περάσουμε στο
νοητό κόσμο των ιδεών κατακτώντας τις καθαρές μορφές ελευθερίας της δικαιοσύνης της
ομορφιάς και της αλήθειας. Με την πάροδο των χρόνων χάθηκε η πραγματική αξία της
μόρφωσης και της παιδείας
Από την μία πλευρά ,στις σημερινές αναπτυγμένες κοινωνίες από πολύ νωρίς οι νέοι
άνθρωποι καλούνται να παρακολουθήσουν όλες τις βαθμίδες της σχολικής εκπαίδευσης
Ποια είναι η βασική διαφορά της μόρφωσης και της παιδείας του μαθησιακού συστήματος
το οποίο έχει αντίκτυπο στην ελληνική κοινωνία ;.Η μόρφωση βασίζεται στην εκμάθηση της
μαθητικής λογικής, της ακαδημαϊκής γνώσης και της θεωρίας που πολύ συχνά οδηγεί στην
αποστήθιση και στην παπαγαλία των ακαδημαϊκών γνώσεων. Από την άλλη πλευρά, η
παιδεία είναι αυτή που στερείται από το σύστημα της εκπαίδευσης. Η παιδεία απέχει από
την βιωματική εμπειρική γνώση, των κοινωνικών δομών ,και της συμπεριφοράς
Οι κοινωνικές δεξιότητες που ανήκουν στην συναισθηματική μόρφωση δεν αποτελεί
υποχρεωτική συσχέτιση με την ακαδημαϊκή γνώση Για τους δυο αυτούς παράγοντες η
επιμόρφωση και η εκπαίδευση του ανθρώπου οφείλει να είναι συνολική και σφαιρική και
όχι αμιγώς ακαδημαϊκή. Η νέα γενιά θα πρέπει να αποκτήσει κοινωνική ηθική ευθύνη μέσα
από την δικαιοσύνη , τον σεβασμό , διασφαλίζοντας έτσι ένα ποιοτικό τρόπο ζωής.
Η μόρφωση είναι το ανώτατο αγαθό του πνευματικού κόσμου. Για τον λόγο αυτό ,τα νέα
παιδιά αλλά και οι ενήλικες θα πρέπει να ακολουθούν το μονοπάτι της ακαδημαϊκής
γνώσης .Η αξία της ταυτίζεται με την ελευθερία του ανθρώπου από τους κοινωνικούς και
τους οικονομικούς εξαναγκασμούς .Μέσα από το ταξίδι της γνώσης τα νέα παιδιά
αποκτούν ανθρώπινα δικαιώματα καθώς ανοίγονται νέοι δρόμοι και διευρύνονται οι
ορίζοντες τους Έχουμε την ολοκλήρωση της προσωπικότητας και την αποστασιοποίηση
από την φτώχεια και την βέλτιστη ποιότητα ζωής. Μέσα από το μορφωτικό σύστημα , οι
άνθρωποι θα πρέπει να αποκτάνε κριτική σκέψη, κατανόηση της πραγματικότητας και των
δυσκολιών που αντιμετωπίζουμε στις σύγχρονες απαιτήσεις της ζωής. Τόσο η παιδεία όσο
η μόρφωση θα πρέπει η μία είναι προϋπόθεση της άλλης.
Συνοψίζοντας ,η παιδεία είναι ηθική και η πνευματική ολοκλήρωση η οποία αναβαθμίζει
πολιτιστικά τον άνθρωπο ώστε να αποκτήσει ”ανθρωποκεντρική συνείδηση”.Οι φορείς
που διαμορφώνουν την εξέλιξη της παιδείας είναι η οικογένεια , το σχολείο , τα μέσα
μαζικής ενημέρωσης , και οι νόμοι του κράτους Το κράτος θα πρέπει να παρέχει ίσες
ευκαιρίες σε όλες τις κοινωνικές ομάδες ανεξάρτητα από τις οικονομικές δυνατότητες
(δωρεάν παιδεία) με σκοπό την επιτυχημένη ένταξη των ατόμων στην κοινωνία.. Με αυτόν
τον τρόπο ενισχύει του ς πολίτες να αποκτούν πλούσιες δεξιότητες , αυξημένη
αυτοπεποίθηση, έντονη δημιουργικότητα, την ανάληψη ευθυνών κριτικό πνεύμα και
αυξημένη αντίληψη στα νέα δεδομένα στις σύγχρονες αλλαγές .
Μπέκα Σωτηρία
Ασφαλιστικός Πράκτορας