Ερώτηση — Το Άρθρο 27 του Ν. 4583/2018 ισχύει μόνο για τους «μικρούς»; Οι «μεγάλοι» στο απυρόβλητο;
«Προστασία ή Προστατευόμενοι; Όταν η αγορά «κοιτάζει» τον καταναλωτή αλλά αφήνει το σύστημα να παίζει…»

Εισαγωγή
Η Νόμος 4583/2018 είναι σαφής: στο άρθρο 27 αναφέρεται ότι οι διαμεσολαβητές δεν επιτρέπεται να χρησιμοποιούν «μεθόδους αθέμιτου ανταγωνισμού, καθώς και αθέμιτες, παράνομες ή παραπλανητικές πράξεις και πρακτικές. Απαγορεύεται ιδίως να προσφέρουν εκπτώσεις ή ειδικά ευεργετήματα με στόχο τη σύναψη ασφαλιστηρίου συμβολαίου». Allgood.gr
 Κι όμως — όπως καταγράφεται — κάποιοι «μεγάλοι παίκτες» της αγοράς φαίνεται πως αγνοούν το γράμμα, και ίσως και το πνεύμα του νόμου, αφήνοντας τον μικρότερο επαγγελματία εκτεθειμένο και τον καταναλωτή… μπερδεμένο.
Μέρος Α: Τα ερωτήματα που θέτουν οι επαγγελματίες
- Γιατί όταν ένας μικρός ασφαλιστικός διαμεσολαβητής χρησιμοποιήσει μία «προσφορά» που θυμίζει δώρο ή έκπτωση, αντιμετωπίζεται άμεσα — ενώ όταν το κάνει ένας μεγάλος «παίκτης» δεν φαίνεται να υπάρχει ίσως η ίδια αυστηρότητα;
- Ποιος ελέγχει την ισόνομη εφαρμογή του νόμου για όλους — ανεξαρτήτως μεγέθους; Όπως επισημαίνεται: «Σε μία ελεύθερη οικονομία θα πρέπει να ισχύουν κοινοί κανόνες για όλους, ανεξαιρέτως μεγέθους ή ονόματος». Allgood.gr
- Είναι προστασία του καταναλωτή η «προσφορά» που εξαρτάται από την αγορά άλλων προϊόντων (π.χ. ασφάλεια αυτοκινήτου ή σπιτιού) ώστε να δοθεί κάποιο «δώρο» ή «προνόμιο υγείας»; Η επιστολή μιλά για προωθητική καμπάνια τύπου:
 «Αποκλειστικά Προνόμια Υγείας μόνο για εσένα! … Απόκτησέ τα προνόμια επιλέγοντας: Ασφάλεια αυτοκινήτου, μηχανής ή ασφάλεια σπιτιού». Allgood.gr 
- Όταν οι «κλινικές» ή οι πάροχοι υγείας συνεργάζονται με ασφαλιστικά δίκτυα ώστε να δίνονται «δώρο check-up» ή «δωρεάν κάρτα» μόνο σε νέους πελάτες που πάρουν ασφάλεια, δεν δημιουργείται σύγχυση στο καταναλωτικό κοινό — ποια είναι η βασική ασφάλιση και ποιο το προνόμιο;
- Μήπως τελικά προστατεύονται περισσότερο οι «μεγάλοι» του κλάδου — και λιγότερο οι μικρότεροι επαγγελματίες που τηρούν τον νόμο — και μαζί μ’ αυτούς, ο πραγματικός καταναλωτής;
Μέρος Β: Το μπέρδεμα του καταναλωτή
- Ο καταναλωτής βλέπει διαφημίσεις και προσφορές που υπόσχονται «δωρεάν» παροχές, «αποκλειστικά προνόμια», «ισχύ μόνο για εσένα». Πόσο εύκολα διαχωρίζει αν πρόκειται για βασική ασφαλιστική κάλυψη ή για «μπόνους» που ζητά «αγορά άλλου προϊόντος»;
- Ποια είναι η διαφάνεια; Η βασική ασφάλιση και η τιμή της καθαρά — ή η τιμή αλλά συνοδευμένη με «δώρο» που δεν εξηγείται πλήρως; Αυτό μπορεί να προκαλέσει σύγχυση ή να μοιάζει με προωθητική τακτική εκτός των κανονικών κανόνων.
- Όταν ισχυρίζεται κάποιος «δώρο check-up» ή «δωρεάν κάρτα υγείας» υπό την προϋπόθεση «Νέος πελάτης» ή «Ασφάλεια αυτοκινήτου/σπιτιού», μήπως τελικά η προσφορά δεν είναι για τον καταναλωτή αλλά για τον συνεργάτη/διαμεσολαβητή ή για την «εισαγωγή» του πελάτη σε μία νέα σειρά παροχών;
- Τι γίνεται με την ισονομία; Ο μικρός επαγγελματίας δεν μπορεί να «δώσει» τα ίδια προνόμια – και έτσι χάνει ανταγωνιστικά — άρα δεν είναι θέμα μόνο καταναλωτή αλλά και επαγγελματία που ζητά ίσους όρους. Το αίτημα προς τη Τράπεζα της Ελλάδος και προς την κυβέρνηση αναφέρει ακριβώς ότι «μία ουσιαστική παρερμηνεία του νομικού πλαισίου από ορισμένους» πλήττει το κύρος της ιδιωτικής ασφάλισης. Allgood.gr
Μέρος Γ: Οι «κλινικές», τα δώρα και η θολή εικόνα
- Είναι εύλογο να αναρωτηθούμε: όταν οι πάροχοι υγείας (κλινικές, διαγνωστικά κέντρα) συνεργάζονται με ασφαλιστικά προγράμματα και προσφέρουν «δωρεάν check-up» ή «δωρεάν κάρτα υγείας» για όσους ασφαλισθούν μαζί με κάποιο άλλο προϊόν, δεν δημιουργείται μια μορφή «πακέτου» που ουσιαστικά περιλαμβάνει και την ασφάλιση και την προνομιακή παροχή;
- Πόσο ξεκάθαρο είναι στον καταναλωτή ότι η «δωρεάν κάρτα» δεν είναι απαραίτητα μέρος της βασικής ασφάλειας, αλλά προνόμιο για να «μπει» στο σύστημα; Και αν αποχωρήσει από την ασφάλεια, τι γίνεται με το προνόμιο;
- Δεν θα έπρεπε οι κλινικές/πάροχοι να διαχωρίζουν σαφώς το «αμιγές ιατρικό/διαγνωστικό προϊόν» από το «προνόμιο που δίνεται μέσω ασφαλιστικού προϊόντος»; Όταν δεν το κάνουν, η αγορά «θολώνει» — και η διάκριση καταναλωτή–παρόχου–ασφαλιστή γίνεται λιγότερο διαφανής.
- Επιπλέον: όταν οι μεγάλες κλινικές ή διαγνωστικά κέντρα συνεργάζονται με μεγάλες ασφαλιστικές εταιρείες και δίνουν προνόμια «μόνο για νέους πελάτες», τότε οι μικροί πάροχοι ή ασφαλιστές που δεν έχουν τέτοιες συνεργασίες βρίσκονται σε μειονεκτική θέση — επαγγελματικά και ανταγωνιστικά.
Συμπέρασμα & Κάλεσμα για δράση
Οι επαγγελματίες του κλάδου (διαμεσολαβητές, ασφαλιστές, πάροχοι υγείας) δεν ζητούν πολλά — ζητούν ίσους όρους, διαφάνεια και τήρηση του νόμου. Ο καταναλωτής ζητά σαφήνεια: τι καλύπτεται, τι είναι «δώρο», ποιο είναι το κόστος, ποιες οι προϋποθέσεις.
 Η αγορά δεν μπορεί να λειτουργεί με «δύο ταχύτητες» — μία για τους «μεγάλους», μία για τους μικρότερους. Ο νόμος δεν πρέπει να είναι για τους λίγους.
 Καλούμε λοιπόν την κυβέρνηση και την Τράπεζα της Ελλάδος να παρέμβουν — όπως ζητείται — για άμεση, πλήρη εφαρμογή της 4583/2018 ώστε να αποκατασταθεί η νομιμότητα, η ισονομία και η εμπιστοσύνη στην αγορά.
Σύμφωνα με το Άρθρο 27 του Ν. 4583/2018,
«Οι διανομείς ασφαλιστικών προϊόντων απαγορεύεται να χρησιμοποιούν μεθόδους αθέμιτου ανταγωνισμού, καθώς και αθέμιτες, παράνομες ή παραπλανητικές πράξεις και πρακτικές. Απαγορεύεται ιδίως να προσφέρουν εκπτώσεις ή ειδικά ευεργετήματα με στόχο τη σύναψη ασφαλιστηρίου συμβολαίου.»
Ο νόμος είναι ξεκάθαρος.
Η εφαρμογή του, όμως, φαίνεται να είναι επιλεκτική.
Πρόσφατα εντοπίστηκαν προωθητικές καμπάνιες μεγάλων εταιρειών του χώρου, που προσφέρουν στους νέους πελάτες δώρα και προνόμια υγείας (π.χ. “Silver Κάρτα Υγείας”, εκπτώσεις σε check-up, ή συμμετοχή σε διαγωνισμούς με δώρα κινητά τηλέφωνα), με αντάλλαγμα τη σύναψη ασφαλιστηρίου συμβολαίου αυτοκινήτου ή κατοικίας.


Παρότι τέτοιες ενέργειες συνιστούν ξεκάθαρη παραβίαση του άρθρου 27, φαίνεται πως οι αρμόδιες αρχές δεν έχουν παρέμβει. Αναρωτιόμαστε λοιπόν:
➡️ Αν ένας μικρός ασφαλιστικός διαμεσολαβητής προχωρούσε σε αντίστοιχη πρακτική, δεν θα του επιβαλλόταν αμέσως το γράμμα του νόμου;
➡️ Γιατί λοιπόν οι μεγάλοι όμιλοι να εξαιρούνται;
Η αγορά χρειάζεται ίσους όρους ανταγωνισμού, σεβασμό στους κανόνες και ίση μεταχείριση για όλους — μικρούς και μεγάλους.
Θα θέλαμε, επομένως, να ενημερωθούμε ποια ήταν η απάντηση του Υπουργού Ανάπτυξης, κ. Παναγιώτη Θεοδωρικάκου, στην επιστολή που απέστειλε ο Πρόεδρος του Ε.Ε.Α. κ. Γιάννης Χατζηθεοδοσίου σχετικά με το ζήτημα αυτό.
Διότι, όπως όλα δείχνουν, κάποιοι μπορούν να παραβιάζουν τον νόμο ανεμπόδιστα, ενώ οι μικροί επαγγελματίες του κλάδου υφίστανται τις συνέπειες χωρίς καμία ανοχή.
Κάλεσμα σε καταναλωτές
Καντέ εγγραφή στην Π.Ε.Κ.Α.Π(Παννελήνια Ενωση Καταναλωτών Ασφ. Προιόντων)
Οργανωθείτε και αποκτήστε μια Ενιαιά Φωνη!!
Κάλεσμα στις εποπτικές Αρχές
Σταματήστε επιτέλους τον αθέμιτο ανταγωνισμό απο οπου και αν προέρχεται
Κάλεσμα προς την πολιτεία
Εφαρμόστε επιπλέον τους νόμους!
Στην Ζούγκλα υπάρχει περίπτωση να επιβιώσεις , στην ασφαλιστική αγορά κομμάτι δύσκολο!!!
 
 


