
Αν σκεφτεί κανείς ότι στα φάρμακα ο ΦΠΑ είναι στο 6%, στο βρεφικό γάλα στο 13%, οι σερβιέτες που κυμαίνονται στο 24% μπαίνουν δίπλα στη λίστα με το αλκοόλ, τα καλλυντικά και προϊόντα που δεν είναι πρώτης ανάγκης.
Σε έρευνα του Civio Foundation, ανεξάρτητο μη κερδοσκοπικό οργανισμό που εδρεύει στην Ισπανία, οι μισές ευρωπαϊκές χώρες, ανάμεσα τους και η Ελλάδα, επιβάλλουν τον ίδιο ΦΠΑ στις σερβιέτες και τα ταμπόν, όπως στον καπνό, την μπύρα και το κρασί.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παραθέτει η έρευνα η οποία δημοσιεύτηκε τον Νοέμβρη του 2018, «στην Ουγγαρία, οι γυναίκες πληρώνουν περίπου 27% ΦΠΑ όταν αγοράζουν προϊόντα υγιεινής, ενώ στην Ιρλανδία, τα ίδια προϊόντα εξαιρούνται από το ΦΠΑ.
Από το 2007, όταν η Ευρωπαϊκή Ένωση επέτρεψε στις χώρες να τροποποιήσουν το λεγόμενο φόρο Tampon σε ένα ελάχιστο όριο, πολλές χώρες επέλεξαν να το πράξουν, ενώ άλλες έχουν διατηρήσει αυτά τα προϊόντα γυναικείας υγιεινής στην ίδια κατηγορία ΦΠΑ με άλλα προϊόντα που δεν είναι απαραίτητα».
Την ίδια ώρα, στη μακρινή Αυστραλία, έπειτα από δύο δεκαετίες πολιτικής διαμάχης, οι ακτιβιστές κατάφεραν να καταργήσουν τον «φόρο των ταμπόν», τον επιπλέον φόρο ύψους 10% σε σερβιέτες και ταμπόν, που είχαν επιβάλει οι Αρχές, χαρακτηρίζοντάς τα «μη βασικά» είδη προσωπικής υγιεινής.
Μαθήτριες στην Ελλάδα χάνουν το σχολείο λόγω κόστους στις σερβιέτες
Πριν λίγο καιρό, το ντοκιμαντέρ Period. End of sentence βραβεύτηκε με Όσκαρ φέρνοντας στην επιφάνεια ένα αθέατο ζήτημα σχετικά με την πρόσβαση των γυναικών στην Ινδία στις σερβιέτες. Κι αν τα όσα έχει κινηματογραφήσει η Rayka Zehtabchi φαντάζουν μακρινά από την ελληνική πραγματικότητα, μία πρόσφατη έρευνα καταγράφει ανησυχητικά στοιχεία για τις μαθήτριες στην Ελλάδα, αφού ανάμεσα τους υπάρχουν κορίτσια που έχουν απουσιάσει από το σχολείο, επειδή δεν μπορούσαν να αγοράσουν προϊόντα περιόδου.
Η έρευνα, η οποία διεξήχθη από την MRB Hellas για λογαριασμό εταιρείας με σερβιέτες, αποκάλυψε πως «10.000 κορίτσια έχουν φύγει νωρίς ή εξ ολοκλήρου από το σχολείο στην Ελλάδα επειδή δεν είχαν την οικονομική δυνατότητα να αγοράσουν προϊόντα περιόδου». Στην ίδια έρευνα καταγράφεται πως «το 20% των μαμάδων δηλώνει ότι δυσκολεύεται οικονομικά να αγοράσει σερβιέτες, ενώ το 18% των μαμάδων δεν έχει αγοράσει προϊόντα πρώτης ανάγκης τουλάχιστον μια φορά, προκειμένου να αγοράσει σερβιέτες».
Η Σκωτία πρωτοστατεί
Τον Αύγουστο του 2022, ψηφίστηκε ένας επαναστατικός νόμος στη Σκωτία, στοχεύοντας να ενδυναμώσει τις γυναίκες, τα κορίτσια και όλα τα άτομα με περίοδο στη χώρα, χάρη στο καθολικό δικαίωμα σε δωρεάν προϊόντα έμμηνης ρύσης. Με το ιστορικό αυτό βήμα, η Σκωτία έγινε η πρώτη χώρα στον κόσμο που προστάτευσε νομικά το δικαίωμα πρόσβασης σε δωρεάν προϊόντα περιόδου για όλους τους ανθρώπους που τα χρειάζονται. Το νομοσχέδιο, που τέθηκε σε ισχύ το 2022, ψηφίστηκε ομόφωνα από το Κοινοβούλιο της Σκωτίας το 2020, επειδή τα μέλη πίστευαν ότι η πρόσβαση σε δωρεάν προϊόντα περιόδου είναι θεμελιώδης για την αξιοπρέπεια, την ισότητα και τα ανθρώπινα δικαιώματα. Με τον νόμο να βρίσκεται ακόμη στα σπάργανα, απαιτείται χρόνος για να επιτραπεί η πλήρης ενσωμάτωση της πολιτικής, ώστε στη συνέχεια να γίνει εμφανής ο αντίκτυπός της.
Παράλληλα, η κυβέρνηση της Σκωτίας διαθέτει σερβιέτες και ταμπόν σε καθορισμένους δημόσιους χώρους, όπως κοινοτικά κέντρα, λέσχες νεολαίας και φαρμακεία, ενώ σχεδιάζει μέτρα για την υγεία των ατόμων με περίοδο και τη βελτίωση της πρόσβασης σε συνεπείς, αξιόπιστες και ελεύθερες πληροφορίες σχετικά με την έμμηνο ρύση. Μέσω μιας πλατφόρμας για την υγεία των ανθρώπων με περίοδο στο NHS Inform, η οποία είναι η κύρια πηγή πληροφοριών σχετικά με την υγεία, την ευημερία και τις υπηρεσίες NHS (National Health Service), οι πολίτες μπορούν να πληροφορηθούν για μια σειρά θεμάτων, συμπεριλαμβανομένης της περιόδου και των προϊόντων περιόδου. Ταυτόχρονα, στοχεύει να ενθαρρύνει τα άτομα με περίοδο να κατανοήσουν το σώμα τους και να λαμβάνουν τεκμηριωμένες αποφάσεις σχετικά με την υγεία τους, συμβάλλοντας στη μείωση του στίγματος γύρω από την εμμηνόρροια.
Διαβάστε περισσότερα ΕΔΩ https://popaganda.gr/
Λουίζα Σολομών-Πάντα