Αεροδρόμιο Χανίων | Οι κυρίαρχες αεροπορικές εταιρείες, οι προορισμοί και οι διανυκτερεύσεις
Η Έρευνα Αεροπορικού Κλάδου του Παρατηρητηρίου Αεροπορικού Κλάδου Κρήτης (Crete Aviation Observatory – CAO) πραγματοποιείται στο πλαίσιο της ετήσιας έρευνας τουρισμού του Μεσογειακού Αγρονομικού Ινστιτούτου Χανίων – Μ.Α.Ι.Χ. (Παρατηρητήριο Τουρισμού Δυτικής Κρήτης).
Το CAO συμμετέχει στη μεγάλη έρευνα, συμπληρώνοντας ερωτήσεις αεροπορικού ενδιαφέροντος στο ερωτηματολόγιο που δίνεται στους επιβάτες, στις πύλες αναχώρησης του διεθνούς αερολιμένα Χανίων, μέσω των οποίων διαμορφώνονται κατάλληλοι δείκτες για την εξαγωγή συμπερασμάτων.
Το Παρατηρητήριο Αεροπορικού Κλάδου Κρήτης (Crete Aviation Observatory – CAO) είναι ένα εγχείρημα που ξεκίνησε από τον γράφοντα, το 2021 και ως κύριο αντικείμενο έρευνας έχει τη συνεχή παρακολούθηση και διερεύνηση των εμπορικών πτήσεων, των αεροπορικών εταιρειών που επιχειρούν στους διεθνείς αερολιμένες της Κρήτης (Χανίων και Ηρακλείου) καθώς και των πολιτικών αεροσκαφών που επισκέπτονται αυτούς, παρατηρώντας τις τάσεις και συγκεντρώνοντας ποσοτικά και ποιοτικά στοιχεία, εκπονώντας την ετήσια έρευνα αεροπορικού κλάδου.
Καίριας σημασίας κρίνεται η συνεργασία με το Μ.Α.Ι.Χ. και το ερευνητικό του προσωπικό για την εκπόνηση της έρευνας.
Για την ομαλή διεξαγωγή της έρευνας υπάρχει συνεχής υποστήριξη από τη Fraport Greece και το προσωπικό του αερολιμένα Χανίων.
Αφίξεις αεροσκαφών και εθνικότητες
Οι πρώτες 10 χώρες όσον αφορά τις συνολικές αφίξεις και αναχωρήσεις αεροσκαφών κατά την περίοδο από τον Απρίλιο έως και τον Οκτώβριο, είναι:
- Ηνωμένο Βασίλειο (2.900 αεροσκάφη, 20,4% του συνόλου)
- Γερμανία (1.951 αεροσκάφη, 13,7% του συνόλου)
- Δανία (1.923 αεροσκάφη, 13,5% του συνόλου)
- Νορβηγία (1.699 αεροσκάφη, 11,9% του συνόλου)
- Πολωνία (1.420 αεροσκάφη, 10% του συνόλου)
- Σουηδία (1.324 αεροσκάφη, 9,3% του συνόλου)
- Φινλανδία (1.264 αεροσκάφη, 8,9% του συνόλου)
- Ιταλία (719 αεροσκάφη, 5% του συνόλου)
- Γαλλία (519 αεροσκάφη, 3,6% του συνόλου)
- Βέλγιο (482 αεροσκάφη, 3,3% του συνόλου)
Σημειώνεται ότι τα ποσοστά προέκυψαν από σύνολο 14.201 αφίξεων αεροσκαφών από τις παραπάνω 10 χώρες για το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα.
Το Ηνωμένο Βασίλειο κατέλαβε την πρώτη θέση και την προηγούμενη χρονιά, ενώ η Γερμανία, η Δανία, η Νορβηγία και η Πολωνία ήταν στην κορυφαία πεντάδα και πέρυσι. Τη δεκάδα συμπλήρωσαν η Φινλανδία, η Γαλλία, η Ιταλία και το Βέλγιο, όπως και το 2022, γεγονός που δείχνει πως υπάρχει μία σταθερότητα στην κορυφαία δεκάδα τα τελευταία έτη.
Κορυφαίοι χειριστές και συνδέσεις του αερολιμένα Χανίων
Η κορυφαία δεκάδα χειριστών (αεροπορικών εταιρειών) του αερολιμένα Χανίων, για τους θερινούς μήνες, διαμορφώνεται ως εξής.
- Ryanair Group
- easyJet
- SAS Scandinavian Airlines
- TUI Group
- Norwegian
- Jettime
- Sunclass Airlines
- Finnair
- Aegean Group
- Condor
Η δεκάδα που προέκυψε από τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Αεροπορικού Κλάδου Κρήτης, αντικατοπτρίζει την πραγματικότητα καθώς συμφωνεί κατά 90% με την κορυφαία δεκάδα χειριστών (διάστημα μελέτης) βάσει των στοιχείων της διαχειρίστριας εταιρείας του αερολιμένα Χανίων (Fraport Greece).
Όπως προκύπτει από την παραπάνω κατάταξη, η κορυφαία δεκάδα απαρτίζεται από τα παρακάτω είδη αερομεταφορέων:
- 3 αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους (Ryanair, easyJet, Norwegian)
- 3 αεροπορικές εταιρείες legacy– flag carriers (SAS, Finnair, AEGEAN)
- 3 αεροπορικές εταιρείες ταξιδιών αναψυχής (TUI, Sunclass, Condor) και
- 1 αποκλειστικά charter (Jettime).
Ryanair
Η ναυαρχίδα του χαμηλού κόστους στην Ευρώπη, Ryanair, παρέμεινε και φέτος στην πρώτη θέση των χειριστών του αερολιμένα, με 36 διεθνείς προορισμούς.
Στο πρόγραμμά της από τον αερολιμένα Χανίων συμπεριλήφθηκαν φέτος προορισμοί όπως: Ανατολικά Μίντλαντς, Βαρσοβία Μόντλιν, Βενετία Τρεβίζο, Βερολίνο, Βουκουρέστι, Βρέμη, Βρότσλαβ, Βρυξέλλες Σαρλερουά, Γκντανσκ, Δουβλίνο, Κρακοβία, Λιντς Μπράντφορντ, Λονδίνο Στάνστεντ, Μάλτα, Μάντσεστερ, Μασσαλία, Μέμμιγκεν, Μιλάνο Μπέργκαμο, Μπάρι, Μπολόνια, Νάπολη, Νιούκαστλ, Ντίσελντορφ NRN, Νυρεμβέργη, Πάφος, Πίζα, Ρώμη Φιουμιτσίνο, Φρανκφούρτη HHN, Σόφια, Στοκχόλμη, Τελ Αβίβ και Βιέννη.
Οι ιταλικοί προορισμοί όπως Πίζα και Μπολόνια είναι προορισμοί που εντάχθηκαν στο πτητικό πρόγραμμα της Ryanair το 2022 και παρέμειναν και φέτος, ενώ ο αερολιμένας της Ρώμης Τσιαμπίνο (CIA) που εξυπηρετούνταν τα προηγούμενα χρόνια, φέτος δεν εκτελέστηκε, όπως και το Τορίνο, όπου εξυπηρετήθηκε μόνο το 2022. Το Νιούκαστλ επίσης, ήταν ένας προορισμός που εγκαινιάστηκε πέρσι και εξακολουθεί να εκτελείται.
Οι διεθνείς συνδέσεις με Μπίλουντ (Δανία), Μπρίστολ (Ηνωμένο Βασίλειο), Κολωνία (Γερμανία) και Βίλνιους (Λιθουανία), εκτελέστηκαν μέχρι και το 2021. Έκτοτε, δεν εξυπηρετούνται από την Ryanair.
Ενδεικτικά, τα slots του Μπρίστολ, τα αγόρασε η Jet2.com και ξεκίνησε να πετάει από εκεί προς Χανιά.
easyJet
Ο ευρωπαϊκός αερομεταφορέας, συνέδεσε και φέτος τα Χανιά με τους κλασικούς προορισμούς που εκτέλεσε και τις τρεις προηγούμενες χρονιές (2020, 2021, 2022), όπως Βερολίνο, Μασσαλία, Νίκαια, Λονδίνο Γκάτγουικ καθώς και Λυών, Μιλάνο Μαλπένσα. Άξιο αναφοράς είναι πως οι συνδέσεις που ξεκίνησε η εταιρεία το 2022, (Λονδίνο Λούτον, Γλασκώβη, Γενεύη) συνεχίστηκαν και φέτος έως ένα σημείο του καλοκαιριού. Η μοναδική που συνέχισε και τον Σεπτέμβριο από τις προαναφερθείσες νέες συνδέσεις του 2022, είναι του Λούτον.
Σε αυτό το σημείο, είναι χρήσιμο να τονιστεί ότι το Χανιά – Παρίσι Σαρλ Ντε Γκωλ (CDG), που δεν εξυπηρετείται από κάποιον αερομεταφορέα με απευθείας σύνδεση τα τελευταία χρόνια (τα Χανιά συνδέονται απευθείας με το Ορλί), είχε εκτελεστεί από την easyJet για ένα μήνα, τον Αύγουστο του 2021, ενώ έπειτα δεν συνεχίστηκε ούτε εκτελέστηκε ξανά. Παράλληλα, η εταιρεία παραμένει η μοναδική αεροπορική εταιρεία που ένωσε τα Χανιά με το αεροδρόμιο Μαλπένσα του Μιλάνου (υπάρχει τακτική εποχική σύνδεση με του Μπέργκαμου από τη Ryanair).
SAS Scandinavian Airlines
Η σκανδιναβική SAS παρέμεινε και φέτος μία από τις κορυφαίες αεροπορικές εταιρείες του αερολιμένα Χανίων και για τη φετινή περίοδο. Οι Παρασκευές και τα Σαββατοκύριακα ήταν οι μέρες που εκτελούσε τις περισσότερες πτήσεις, κατέχοντας μεγάλο ποσοστό των αφίξεων και αναχωρήσεων. Η εταιρεία αερομεταφορέας της Νορβηγίας, Σουηδίας και Δανίας εκτέλεσε πληθώρα πτήσεων, τόσο τσάρτερ (μέσω της SAS Charter), όσο και προγραμματισμένων για μεμονωμένες πωλήσεις.
Ενδεικτικές είναι οι συνδέσεις από: Κοπεγχάγη, Όσλο, Στοκχόλμη, Μπίλουντ, Στάβανγκερ, Άαρχους, Μπόντο, Τρόμσο, Αάλεσουντ, Χάρσαντ, Κρίστιανσουντ, Άλμποργκ, Τρόντχαιμ, Γκέτενμποργκ, Μπέργκεν, Μόλντε, Χααγκεσουντ.
TUI Group
Ο κορυφαίος όμιλος ταξιδιωτικών υπηρεσιών, συνέδεσε το «Δασκαλογιάννης» με την κεντρική (Βρυξέλλες, Άμστερνταμ, Οστένδη) και βόρεια Ευρώπη (Σκανδιναβία) καθώς και το Ηνωμένο Βασίλειο (Λονδίνο Γκάτγουικ, Μπέρμιγχαμ, Μάντσεστερ, Ντόνκαστερ).
Όσον αφορά τις υπόλοιπες αεροπορικές εταιρείες της κορυφαίας δεκάδας, μερικές χρήσιμες παρατηρήσεις είναι οι παρακάτω:
- Η Norwegian, η Jettimeκαι η Sunclass προσέφεραν πληθώρα συνδέσεων από σκανδιναβικές χώρες τόσο τσάρτερ, όσο και κάποιες εμπορικές συνδέσεις.
- Η Finnairήταν μία από τις αεροπορικές εταιρείες που ένωναν καθημερινά την πρωτεύουσα της Φινλανδίας με τα Χανιά.
- Η Aegeanσυνέδεσε, μέσω πτήσεων τσάρτερ, χώρες της κεντρικής, βόρειας και ανατολικής Ευρώπης με το «Δασκαλογιάννης». Ενδεικτικά παραδείγματα, είναι η Πολωνία, η Ρουμανία, η Φινλανδία, Σουηδία, Νορβηγία, και Δανία.
- Η γερμανική Condorπέταξε προς Χανιά από Φρανκφούρτη, Μόναχο και Ντίσελντορφ.
Δείκτης CAO 1: Εισοδηματική κατηγοριοποίηση ανά αεροπορική εταιρεία
Διαμορφώνοντας την εισοδηματική κατηγοριοποίηση για τις αεροπορικές εταιρείες, εξάγονται χρήσιμα συμπεράσματα.
Αρχικά, ορίστηκαν τρεις κατηγορίες εισοδημάτων:
- Χαμηλά εισοδήματα
- Μεσαία εισοδήματα
- Υψηλά εισοδήματα
- Super Rich
Η Ryanair, η Norwegian και η Condor, όπως παρατηρείται από τα δεδομένα, μεταφέρουν τουρίστες σχετικά χαμηλού εισοδηματικού επιπέδου σε σχέση με τις υπόλοιπες της μελέτης. Σε αυτό το σημείο είναι χρήσιμο να τονιστεί ότι η Ryanair φαίνεται ότι μεταφέρει τουρίστες όλων των εισοδηματικών επιπέδων, κάτι που επιβεβαιώνεται και από τις έρευνες των προηγούμενων χρόνων.
Περίπου το 51% των τουριστών που μετέφερε η Jettime, ήταν μεσαίου εισοδήματος. Παρόμοιο ποσοστό κατέγραψε και η Condor, ενώ όπως τονίστηκε προηγουμένως λίγο πιο κάτω βρίσκεται η Ryanair.
Αρκετά υψηλά εισοδήματα επιβατών – τουριστών σημείωσαν η SAS Scandinavian Airlines, η TUI, η Sunclass, η Finnair καθώς και η Aegean. Πιο συγκεκριμένα, ο φινλανδικός αερομεταφορέας (Finnair) σημείωσε 70%.
Όσον αφορά την κατηγορία των Super Rich (πολύ υψηλών εισοδημάτων) οι τρεις σκανδιναβικές αεροπορικές εταιρείες της δεκάδας (SAS, Norwegian, Sunclass) σημείωσαν ποσοστά άνω του 32%.
Εν κατακλείδι, όσον αφορά τη συσχέτιση των εισοδημάτων, αξιοσημείωτη είναι η περίπτωση των προαναφερθέντων αεροπορικών εταιρειών, όπου απέχουν σημαντικά από τον μέσο όρο, μεταφέροντας τουρίστες με πολύ υψηλά εισοδήματα. Οι περισσότερες αεροπορικές εταιρείες που επιχείρησαν στο «Δασκαλογιάννης» το 2023, έχουν ποικιλία και εύρος στα εισοδήματα, για αυτό και αναφέρονται οι πιο αξιοσημείωτες περιπτώσεις.
Γράφημα Παρατηρητηρίου Αεροπορικού Κλάδου Κρήτης
Δείκτης CAO 2: Ημέρες διανυκτερεύσεων επιβατών ανά αεροπορική εταιρεία
Σχετικά με τις διανυκτερεύσεις των τουριστών που διέμειναν στην Κρήτη και αναχώρησαν από τον αερολιμένα Χανίων, μπορούν να γίνουν οι παρακάτω παρατηρήσεις.
Ο μέσος όρος διαμονής των επιβατών – τουριστών των αεροπορικών εταιρειών της δεκάδας που αποτελούν αντικείμενο της παρούσας έρευνας, είναι λίγο παραπάνω από 10 ημέρες.
Η Norwegian αναδείχθηκε πρώτη με τους επιβάτες της να διαμένουν στο νησί σχεδόν 12 ημέρες, αριθμός που βρίσκεται πάνω από τον μέσο όρο διανυκτερεύσεων. Δεύτερη έρχεται η SAS Scandinavian Airlines με τους επιβάτες που μεταφέρει να διαμένουν 10 ημέρες. Σημειώνεται σε αυτό το σημείο, ότι η British Airways όπου αναδεικνυόταν στην πρώτη τριάδα των τουριστών με τις περισσότερες μέρες διανυκτερεύσεων από τότε που ξεκίνησε η έρευνα του Παρατηρητηρίου Αεροπορικού Κλάδου, φέτος δεν βρίσκεται σε αυτή την λίστα.
Αξιοσημείωτη είναι και η περίπτωση των easyJet, Condor και TUI (9-10 μέρες), καθώς οι επιβάτες τους βρίσκονται κοντά στη μέση διανυκτέρευση στο νησί.
Χαμηλά και κάτω από τον μέσο όρο βρίσκονται οι Finnair, Aegean, Ryanair και Jettime (χαμηλότερος μέσος όρος διανυκτερεύσεων) καθώς οι πελάτες τους διανυκτερεύουν, κατά μέσο όρο, 7-9 ημέρες στην Κρήτη.
Συνολικά, για το 2023 παρατηρείται μείωση στις ημέρες διανυκτερεύσεων σε σχέση με τα προηγούμενα έτη, με την τάση να δείχνει ότι κάποιες αεροπορικές εταιρείες έπεσαν αρκετά σε σχέση με το 2022 (Sunclass), κάποιες άλλες ανέβηκαν (Norwegian), ενώ υπήρξαν και αυτές που παρέμειναν σταθερά χαμηλά (Aegean). Σε αυτό το σημείο είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι η Aegean εκτελεί πτήσεις τσάρτερ σε συνεργασία με την TUI, οπότε σίγουρα υπάρχει επιρροή στις ημέρες λόγω των πακέτων διακοπών, πολλές φορές εβδομαδιαίων, που προσφέρει η TUI.
Γράφημα Παρατηρητηρίου Αεροπορικού Κλάδου Κρήτης
Δείκτης CAO 3: Τρόπος οργάνωσης ταξιδιού ανά αεροπορική εταιρεία
Ο συγκεκριμένος δείκτης εξετάζει τον τρόπο που επέλεξαν να οργανώσουν το ταξίδι τους οι επιβάτες των αεροπορικών εταιρειών που ερευνά το Παρατηρητήριο φέτος και που επιχείρησε στον αερολιμένα Χανίων.
Με τη συνδρομή ταξιδιωτικού πρακτορείου αποφάσισαν να οργανώσουν τις διακοπές τους περισσότεροι από τους μισούς επιβάτες που μετέφερε η Jettime στις διαδρομές των Χανίων και πάντα σύμφωνα με το δείγμα. Υψηλά στην κατάταξη για τα ταξιδιωτικά πρακτορεία βρίσκονται και οι TUI, Sunclass και Aegean. Το κοινό στοιχείο αυτών των αερομεταφορέων είναι ότι προέρχονται ή εκτελούν πολλές πτήσεις τσάρτερ (Aegean) από τη Σκανδιναβία. Υπάρχει μία ένδειξη ότι οι Σκανδιναβοί προτιμούν τη συνεργασία με ταξιδιωτικό πρακτορείο για τα αεροπορικά ταξίδια και την οργάνωση των διακοπών τους. Ενδεικτικά, μόνο το 6% των επιβατών της Jettime, επέλεξαν την οργάνωση του ταξιδιού μόνοι τους.
Συνεχίζοντας, μόνοι τους επέλεξαν να οργανώσουν το ταξίδι κατά συντριπτική πλειοψηφία οι επιβάτες της Ryanair, της easyJet, της Norwegian, Finnair και Condor.
Η τάση δείχνει ότι οι επιβάτες τόσο των αεροπορικών εταιρειών χαμηλού κόστους όσο και των παραδοσιακών ή αλλιώς «legacy», τείνουν να οργανώνουν μόνοι τους τα πάντα, περιλαμβανομένης και της κράτησης των αεροπορικών εισιτηρίων τους. Αυτό συμβαίνει και λόγω της αυξημένης χρήσης της τεχνολογίας και της απλοποίησης των διαδικασιών που αυτή προσφέρει, τόσο μέσω των εφαρμογών (apps) στα κινητά όσο και των ιστοσελίδων των αεροπορικών εταιρειών. Ο επιβάτης προτιμάει να ορίζει και να προσθέτει, ανά πάσα στιγμή, υπηρεσίες στην πτήση του (πχ. επιπλέον βαλίτσες, προ παραγγελία γεύματος, κλπ.) και ανέσεις (πχ. κράτηση θέσης αυξημένου χώρου για τα πόδια).
Επιπλέον, σε αυτό το σημείο τονίζεται ότι πολλές αεροπορικές εταιρείες δίνουν τη δυνατότητα στους επιβάτες τους μέσω της ιστοσελίδας/εφαρμογής τους, να κάνουν κράτηση και σε ξενοδοχείο (ελληνική αεροπορική εταιρεία έδωσε αυτή τη δυνατότητα από το 2021), κράτηση αυτοκινήτου, ασφάλεια υγείας, κλοπών, καθώς και πολλών ακόμη δυνατοτήτων και υπηρεσιών. Αυτό απαλλάσσει τους τουρίστες από την επιλογή ταξιδιωτικού πρακτορείου, που επιτελεί παρόμοιο έργο. Βεβαίως, οι παραδοσιακοί τρόποι οργάνωσης όπως το ταξιδιωτικό πρακτορείο, έχουν σταθερή θέση στην κατάταξη και χρησιμοποιούνται αρκετά από μεγάλη μερίδα των επιβατών.
Γράφημα Παρατηρητηρίου Αεροπορικού Κλάδου Κρήτης
Η επαναφορά της LOT, η αποχώρηση της Corendon και η αφαίρεση δρομολογίων από την Wizz Air
Ο πολωνικός εθνικός αερομεταφορέας LOT, μετά από την περσινή του απουσία, επανήλθε με δρομολόγια κάθε Κυριακή από τη Βαρσοβία. Σαφώς και το πρόγραμμα του παρελθόντος (ιδίως τις χρονιές 2020, 2021) δεν έχει αποκατασταθεί, αλλά υπήρξε επαναφορά της βασικής σύνδεσης με την πρωτεύουσα της Πολωνίας.
Από την άλλη, η Corendon Airlines, που επιχείρησε στο «Δασκαλογιάννης» τις περιόδους 2021 και 2022 (και μάλιστα με μεγαλύτερο χάρτη διαδρομών από το 2021), δεν επέλεξε τον αερολιμένα φέτος. Οι συνδέσεις που εκτελούσε ήταν από Κολωνία (Γερμανία), Νυρεμβέργη (Γερμανία), Βασιλεία (Ελβετία), Μπίλουντ (Δανία).
Παράλληλα, η Wizz Air (που πρωτοήρθε στα Χανιά το 2021), αφαίρεσε το δρομολόγιο Μπάρι – Χανιά στις αρχές του 2023, ενώ λίγες εβδομάδες πριν την πρώτη της πτήση τον φετινό Ιούνιο, αφαίρεσε και το Λονδίνο Γκάτγουικ – Χανιά από το πρόγραμμά της. Παρόλα αυτά, διατήρησε τις συνδέσεις από Βιέννη, Βουδαπέστη, Βαρσοβία (WAW) και Κλουζ – Ναπόκα.
Πρώτα συμπεράσματα έρευνας Παρατηρητηρίου Αεροπορικού Κλάδου Κρήτης
Η σύγκριση με τα έτη 2019 και 2022
Η φετινή περίοδος πτήσεων και δραστηριοποίησης των αεροπορικών εταιρειών για τον Αερολιμένα Χανίων, είναι μία σαφώς εξαιρετική, ιδίως σε σύγκριση με την αντίστοιχη τόσο του 2019, όσο και του 2022.
Οι δύο συγκρίσεις που είναι ωφέλιμες να γίνονται είναι με τα έτη 2019 και 2022. Το μεν έτος 2019 ήταν το τελευταίο κανονικό έτος πριν από την έλευση της πανδημίας και η τουριστική περίοδος είχε ξεκινήσει πιο νωρίς, ως συνήθως, ενώ το 2022 ήταν το έτος που η επιβατική κίνηση έφτασε σε επίπεδα πάρα πολύ υψηλά (όσον αφορά τόσο το «Δασκαλογιάννης» όσο και παγκόσμια τον αεροπορικό κλάδο), αφού είχαν αρθεί οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί που υπήρχαν εξαιτίας της πανδημίας. Παρόλα αυτά, το 2022 ήταν πιο «συμπυκνωμένο» έτος, αφού οι περιορισμοί το πρώτο εξάμηνο δεν είχαν αρθεί στο σύνολο τους. Οπότε η διασπορά του 2023, είναι πιο φυσιολογική σε σχέση με το 2022.
Τοποθετώντας σε σύγκριση το 2023 με τα έτη 2019 και 2022, η επιβατική κίνηση και τα προγράμματα των αεροπορικών εταιρειών έχουν αποκατασταθεί πλήρως. Οι γραμμές που εξυπηρετήθηκαν από και προς το «Δασκαλογιάννης» είναι αποκατεστημένες και ανεπτυγμένες, ενώ οι αριθμοί των επιβατών έχουν ομαλοποιηθεί, έχοντας αυξητική τάση.
Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Fraport Greece, ο αερολιμένας Χανίων το 2023 υποδέχτηκε 3.580.603 επιβάτες, αριθμός αυξημένος κατά 11% σε σχέση με το 2022 (3,229,335).
Νέοι αερομεταφορείς, νέες τακτικές απευθείας συνδέσεις και προορισμοί
Η έναρξη νέων διαδρομών και η επαναφορά κάποιων άλλων, βοήθησαν στην ανάπτυξη του δικτύου προορισμών του αερολιμένα Χανίων.
Πιο συγκεκριμένα, η Luxair, αερομεταφορέας του Λουξεμβούργου, επανέφερε την σύνδεση Λουξεμβούργο – Χανιά μετά από 13 χρόνια απουσίας, η Animawings (ρουμανική αεροπορική εταιρεία θυγατρική της AEGEAN) ξεκίνησε εβδομαδιαίες πτήσεις από το Βουκουρέστι με Airbus A320, η Icelandair μετέτρεψε την τσάρτερ σύνδεση Ισλανδία – Χανιά σε τακτική εμπορική, που πραγματοποιείται κάθε Παρασκευή μέχρι τέλη Σεπτεμβρίου, η Eurowings πετάει φέτος από το Γκρατς της Αυστρίας, η TUS Airways συνδέει την Λάρνακα με τα Χανιά (επαναφορά σύνδεσης από το 2020 που εκτέλεσε κάποιες πτήσεις η Aegean για ενάμιση μήνα), ενώ η Air Serbia έχει τακτικές πτήσεις από το Βελιγράδι. Τέλος, η AEGEAN προσέθεσε το Τελ Αβίβ – Χανιά στο πρόγραμμα της, φέτος.
Μεγάλα αεροσκάφη στο «Δασκαλογιάννης»
Επίσης αρκετά μεγάλα αεροσκάφη (ευρείας ατράκτου) επισκέφτηκαν και φέτος τον αερολιμένα από πολλούς αερομεταφορείς, δείγμα της αυξημένης ζήτησης πτήσεων και αεροπορικών θέσεων.
Τα παραπάνω, είναι συνολικά, απόρροια της μεγάλης τουριστικής ζήτησης, έπειτα από δύο συναπτά έτη πανδημίας και περιορισμών, και μετά από πολλές διαρθρωτικές αλλαγές στον αεροπορικό κλάδο.
Τέλος, φέτος ήταν η πρώτη φορά του που το υπερσύγχρονο Airbus A350 επισκέφτηκε το αεροδρόμιο Χανίων.
Γενικότερα, όσον αφορά τα αεροσκάφη που επιχειρούν στο αεροδρόμιο Χανίων, η οικογένεια αεροσκαφών Airbus A320 (A319, A320, A321) και οι παραλλαγές των Airbus A320neo (A320neo, A321neo), κυριαρχούν ενώ το 2023 αύξησαν τα ποσοστά επισκέψεων τους στον αερολιμένα Χανίων, ενώ ακολουθεί η οικογένεια αεροσκαφών Boeing 737 και Boeing 737 MAX με σχετικά χαμηλότερο ποσοστό, όσον αφορά τους μήνες Ιούλιο – Σεπτέμβριο. Τα ελικοφόρα και τα αεροσκάφη ευρείας ατράκτου κατέχουν ένα μικρό ποσοστό.
* Ο κ. Δημήτρης Ζοπουνίδης είναι ιδρυτής κι επικεφαλής Έρευνας Παρατηρητηρίου Αεροπορικού Κλάδου Κρήτης, ιδρυτής του ιστότοπου Aviationlife.gr, συντονιστής του Παρατηρητηρίου Τουρισμού του Μ.Α.Ι.Χ., ερευνητής του Εργαστήριου Διοικητικής Οικονομικής και Συστημάτων Αποφάσεων, Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο, editor-In-Chief, «Air Letter», Ελληνική Αεροπορική Ένωση
Φωτογραφία κορυφή: Δημήτρης Ζοπουνίδης