ΑΣΦΑΛΕΙΑAUTO-MOTONOMIKA ΘΕΜΑΤΑΑΣΦΑΛΙΣΗΔΙΑΦΟΡΑ

Αποζημίωση για ολική καταστροφή αυτοκινήτου – Πως υπολογίζεται & πως αποδίδεται

By Stefanos Aslanidis

Αποζημίωση για ολική καταστροφή αυτοκινήτου – Πως υπολογίζεται και πως αποδίδεται
Τα ατυχήματα είναι μέρος -δυστυχώς- της καθημερινότητάς μας και όλοι κάποια στιγμή στη ζωή μας θα εμπλακούμε σε ένα ατύχημα, είτε με δική μας υπαιτιότητα είτε όχι.
Αυτό που σίγουρα θέλουμε να αποφύγουμε, είναι να υπάρχουν τραυματισμοί και ανθρώπινες απώλειες – όλα τα άλλα διορθώνονται και αποζημιώνονται!
Εδώ θα αναλύσουμε στην περίπτωση της ολικής καταστροφής του αυτοκινήτου, συνέπεια ατυχήματος, πως υπολογίζεται και πως αποδίδεται η αποζημίωση στον ιδιοκτήτη του οχήματος.
Κατ’αρχήν, για να έχει δικαίωμα ο ιδιοκτήτης σε αποζημίωση, θα πρέπει είτε η υπαιτιότητα του ατυχήματος να βαραίνει το άλλο όχημα είτε να έχει μικτή ασφάλεια όπου τον καλύπτει ακόμα κι αν η υπαιτιότητα του ατυχήματος ήταν δική του.
Σε διαφορετική περίπτωση, αν δηλαδή ο κάτοχος του αυτοκινήτου έχει μια απλή βασική ασφάλεια και η υπαιτιότητα είναι δική του, τότε δεν θα μπορέσει να εισπράξει αποζημίωση για την ολική καταστροφή του οχήματός του και θα πρέπει να καλύψει τη ζημιά με δικά του κεφάλαια.
Ας δούμε όμως πως υπολογίζεται η αποζημίωση και τι πρέπει να προσέχετε!
Ολική καταστροφή αυτοκινήτου – Πως υπολογίζεται η αποζημίωση
Ολική καταστροφή μπορούμε να έχουμε σε ένα τρακαρισμένο αυτοκίνητο για 2 λόγους:
  • Όταν το κόστος επισκευής είναι μεγαλύτερο από την τρέχουσα εμπορική αξία του οχήματος
  • Όταν το αυτοκίνητο τεχνικά δεν μπορεί να επισκευαστεί καθώς δεν θα είναι ασφαλές
Η αποζημίωση χωρίζεται συνήθως σε 2 μέρη:
  • Αξία του αυτοκινήτου που έχει καταστραφεί
  • Αξία από τα σώστρα – τα μέρη δηλαδή του αυτοκινήτου που μπορεί να πουληθούν ως ανταλλακτικά
Συνήθως η ασφαλιστική προσφέρει ένα ποσό, κοντά στην τρέχουσα εμπορική αξία, και έπειτα αναλαμβάνει αυτή να χωρίσει τα μέρη που μπορεί να πουληθούν και να τα διαθέσει ως ανταλλακτικά.
Υπάρχει και η περίπτωση να σας πληρώσει ένα μέρος της εμπορικής αξίας και να σας δώσει ως επιλογή να κρατήσετε το αυτοκίνητο, για να πουλήσετε μόνοι σας τα μέρη που είναι άρτια, ως ανταλλακτικά.
Σε κάθε περίπτωση, η αποζημίωση υπολογίζεται με βάση την τρέχουσα εμπορική αξία του αυτοκινήτου. Η εμπορική αξία δεν είναι η αξία που υπάρχει στην ασφάλειά σας, καθώς μπορεί να μην έχετε υποτιμήσει το αυτοκίνητο με το πέρασμα των χρόνων.
Κάθε αυτοκίνητο μετά τον πρώτο χρόνο χάνει σε αξία και θα πρέπει να αλλάζετε την αξία του οχήματος στο ασφαλιστήριο συμβόλαιο, έτσι ώστε να συμβαδίζει με την τρέχουσα εμπορική αξία και να υπάρχει και αναπροσαρμογή ασφαλίστρων.
Η τρέχουσα εμπορική αξία συνήθως υπολογίζεται από το μέσο όρο των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων από τις διάφορες ιστοσελίδες αγγελιών, για μοντέλα ίδια με το δικό σας όχημα.
Οπότε με βάση τις εμπορικές αξίες θα σας γίνει η πρόταση αποζημίωσης από τον διακανονιστή της ασφαλιστικής εταιρείας.
Το αμάξι μου βγήκε ολική – Πότε θα αποζημιωθώ;
Μετά το ατύχημα θα έρθει πραγματογνώμονας για να ελέγξει το όχημα και να εισηγηθεί είτε την επισκευή του είτε να γίνει πρόταση για ολική καταστροφή από τον διακανονιστή της εταιρείας.
Ο διακανονιστής θα σας κάνει την πρόταση της ασφαλιστικής κι αν συμφωνήσετε, θα ξεκινήσει η διαδικασία της αποζημίωσης.
Στις περισσότερες περιπτώσεις θα πρέπει να γίνει μεταβίβαση του οχήματος στην ασφαλιστική και γι’αυτό το λόγο δεν θα πρέπει να έχει κάποια παρακράτηση κυριότητας.
Εφόσον έχετε συμφωνήσει στο ποσό της αποζημίωσης, μετά από όλες τις ενέργειες που πρέπει να γίνουν θα σας αποδοθεί εντός συνήθως 30-45 ημερών.
Δεν συμφωνώ με την ασφαλιστική στο ποσό της αποζημίωσης – Τι μπορώ να κάνω;
Σε περίπτωση που έχετε διαφωνία με την ασφαλιστική στο ποσό της αποζημίωσης, θα πρέπει να κινηθείτε νομικά ώστε να διεκδικήσετε αυτά που θέλετε.
Σε αυτήν την περίπτωση, πολύ σημαντικό ρόλο παίζει η κάλυψη της νομικής προστασίας καθώς ανέξοδα θα έχετε έναν δικηγόρο ώστε να τρέξει την υπόθεση για εσάς και να διεκδικήσει τα συμφέροντά σας.
Σε διαφορετική περίπτωση, θα πρέπει να πληρώσετε έναν δικό σας νομικό ενώ και η υπόθεση μπορεί να τραβήξει αρκετά χρόνια στα δικαστήρια.
Έφταιγα εγώ για το τρακάρισμα και το αμάξι μου καταστράφηκε – Θα αποζημιωθώ;
Αν η υπαιτιότητα είναι δική σας, τότε μπορείτε να αποζημιωθείτε μόνο αν έχετε μικτή ασφάλεια στο ασφαλιστήριό σας.
Σε διαφορετική περίπτωση, δυστυχώς δεν μπορείτε να αποζημιωθείτε και θα πρέπει να καλύψετε τη ζημιά με δικά σας έξοδα.

Πώς υπολογίζεται το ποσό της αποζημίωσης για ολική καταστροφή αυτοκινήτου από τροχαίο ατύχημα; Ολική καταστροφή του αυτοκινήτου υπάρχει όταν το κόστος για την επισκευή των ζημιών που υπέστη το αυτοκίνητο εξαιτίας του τροχαίου ατυχήματος υπερβαίνει την εμπορική αξία του αυτοκινήτου πριν το ατύχημα ή εάν η επισκευή του αυτοκινήτου δεν επιτρέπεται για τεχνικούς λόγους. Το…

Η αποζημίωση για την ολική καταστροφή του αυτοκινήτου από τροχαίο ατύχημα είναι μία από τις περιπτώσεις που προβληματίζουν ιδιαίτερα τους παθόντες.

Ως γνωστόν, ολική καταστροφή του αυτοκινήτου υπάρχει όταν το κόστος για την επισκευή των ζημιών που υπέστη το αυτοκίνητο εξαιτίας του τροχαίου ατυχήματος υπερβαίνει την εμπορική αξία του αυτοκινήτου πριν το ατύχημα ή εάν η επισκευή του αυτοκινήτου δεν επιτρέπεται για τεχνικούς λόγους.

Το πρόβλημα είναι γνωστό και γίνεται ακόμη πιο έντονο όταν η αποκλειστική υπαιτιότητα για το τροχαίο ατύχημα είναι δεδομένη και δεν αμφισβητείται από την ασφαλιστική εταιρία.

Στην περίπτωση αυτή το πρόβλημα πλέον μετατίθεται στην εμπορική αξία που είχε το αυτοκίνητο του αναίτιου οδηγού πριν το ατύχημα. Η αντίδικος ασφαλιστική εταιρία προτείνει συνήθως πολύ χαμηλό ποσό αποζημίωσης επικαλούμενη τις τιμές πώλησης κακοσυντηρημένων ή τρακαρισμένων αυτοκινήτων.

Πίνακας ποσών αποζημίωσης από τροχαίο ατύχημα στην Ελλάδα δεν υπάρχει, ούτε και κάποιο σύστημα αντικειμενικής εκτίμησης της αξίας των αυτοκινήτων, όπως π.χ. συμβαίνει με τα ακίνητα.

Τα φορολογικά τεκμήρια διαβίωσης της φορολογίας εισοδήματος με βάση την ιπποδύναμη των αυτοκινήτων δεν είναι έγκυρα ή αξιόπιστα για να προσδιορίσουν την πραγματική εμπορική αξία του αυτοκινήτου που καταστράφηκε ολικά εξ αιτίας του τροχαίου ατυχήματος, η οποία μπορεί να είναι πολύ μεγαλύτερη ή μικρότερη από το φορολογικό τεκμήριο.

Εύλογα ο παθών θα πρέπει να προσφύγει στο δικαστήριο για να αναζητήσει την πραγματική αποζημίωση που δικαιούται για την ολική καταστροφή του αυτοκινήτου του.

Ας δούμε μια πρόσφατη δικαστική απόφαση σε αγωγή για αποζημίωση της ολικής καταστροφής του αυτοκινήτου που αφορούσε τροχαίο ατύχημα που προκλήθηκε όταν το ένα αυτοκίνητο εισήλθε στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας, δηλαδή υπόθεση στην οποία η αποκλειστική υπαιτιότητα για το τροχαίο ατύχημα ήταν δεδομένη:

«Το εν λόγω τροχαίο ατύχημα οφείλεται σε αποκλειστική υπαιτιότητα του εναγόμενου, ο οποίος οδηγούσε το υπ’ αριθμ. κυκλοφορίας ιδιωτικής χρήσεως επιβατικό αυτοκίνητο, που ήταν ασφαλισμένο για την έναντι τρίτων αστική του ευθύνη στην εναγόμενη ανώνυμη ασφαλιστική εταιρία.

Ειδικότερα, ο πιο πάνω οδηγός από αμέλεια του και συγκεκριμένα από έλλειψη της προσοχής, την οποία όφειλε και μπορούσε κατά τις περιστάσεις να καταβάλει ως μέσος συνετός οδηγός (άρθρο 330 εδ. β’ ΑΚ), δεν είχε πλήρως τεταμένη την προσοχή του, δεν ασκούσε τον έλεγχο και την εποπτεία του οχήματος του ώστε να είναι σε θέση να εκτελεί σε κάθε στιγμή τους απαιτούμενους χειρισμούς, (παράβαση άρθρου 19§1 του ΚΟΚ) και κινούμενος με μεγάλη ταχύτητα έχασε τον έλεγχο του οχήματος του και εισήλθε στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας, εκεί όπου εκινείτο κανονικά ο ενάγων οδηγώντας το υπ’ αριθ. κυκλοφορίας αυτοκίνητο, το οποίο κατείχε νομίμως.

Η παράνομη και αιφνίδια αυτή κίνησή του είχε ως αποτέλεσμα να προσκρούσει αρχικά με την εμπρόσθια επιφάνεια του οχήματος του εναγόμενου στην αριστερή πλευρά του υπ’ αριθ. κυκλοφορίας αυτοκινήτου που οδηγούσε ο μη διάδικος και στη συνέχεια να προσκρούσει με την εμπρόσθια επιφάνεια του οχήματος του στο εμπρόσθιο μέρος του αυτοκινήτου που οδηγούσε ο ενάγων, προξενώντας εκτεταμένες υλικές ζημιές στο όχημά του και τον τραυματισμό του ενάγοντος.

Το υπ’ αριθ. κυκλοφορίας αυτοκίνητο που οδηγούσε ο ενάγων και κατείχε νόμιμα εξαιτίας της ένδικης σύγκρουσης υπέστη εκτεταμένες ζημίες στο εμπρόσθιο κυρίως μέρος του, όπως τα απαιτούμενα προς επισκευή ανταλλακτικά (πυκνωτή κλιματισμού, αισθητήρα συστήματος αερόσακου εμπρόσθιου κεντρικού, προστασία αισθητήρα αερόσακου, αερόσακο συνοδηγού, μονάδα ελέγχου αερόσακου, ζώνη ασφαλείας εμπρόσθια αριστερή και δεξιά, βίδες, προεντατήρες ζώνης, καλύμματα κλειδαριάς ζώνης, αποσβεστήρας πρόσκρουσης, προέκταση εμπρόσθιου καλύμματος αριστερού και δεξιού κάτω, εσωτερικό φτερό εμπρόσθιο αριστερό και δεξιό μπροστά, εκτροπείς εσωτερικών φτερών, παξιμάδι σύσφιξης, κλιπς, πιρτσίνια, λαμαρινόβιδα, παξιμάδια στερέωσης, εμπρόσθιο παρμπρίζ, λωρίδα μόνωσης εμπρόσθιου παρμπρίζ, κόλλα εμπρόσθιου παρμπρίζ, λάστιχα τερματισμού εμπρόσθιου μέρους, φανάρια, φλας αριστερό και δεξί, εμπρόσθιο κάλυμμα, σχάρα εμπρόσθιου καλύμματος, ενίσχυση σχάρας, προστασία πρόσκρουσης εμπρόσθιας κάτω, συγκρατήρας εμπρόσθιου καλύμματος αριστερού και δεξιού, κάλυμμα, μετώπη, αερόσακος οδηγού, τμήμα επαφής κολώνας τιμονιού, τιμόνι, ψυγείο, στοιχείο στερέωσης, συγκρατήρας ψυγείου, χοάνη αέρα ψυγείου, αεραγωγός ψυγείου αριστερός και δεξιός, ανεμιστήρας ψύξης κινητήρα) και οι απαιτούμενες εργασίες (αντικατάσταση ανταλλακτικών, απορρόφηση ψυκτικού μέσου, έλεγχος στεγανότητας κλιματισμού, εξαγωγή και τοποθέτηση αισθητήρα πρόσκρουσης, ταμπλό, συστήματος αερόσακων, ζωνών ασφαλείας, φτερών, εμπρόσθιου παρμπρίζ, φαναριών, εμπρόσθιου καλύμματος, αντικατάσταση ψυγείου, ανεμιστήρα ψυγείου, βαφή) περιγράφονται αναλυτικά στην προσαγόμενη μετ’ επικλήσεως προσφορά του συνεργείου επισκευής αυτοκινήτων – φανοποιείου της εταιρίας. Με βάση την εκτίμηση αυτή, το συνολικό κόστος για την επισκευή του αυτοκινήτου του ενάγοντος ανερχόταν στο ποσό των (5.337,26 + 620,40 + 280,66 =) 6.238,32 ευρώ συν ΦΠΑ 1.497,20, ήτοι 7.735,52 ευρώ.

Το εν λόγω ιδιωτικής χρήσης επιβατικό αυτοκίνητο ήταν μάρκας, τύπου , κυλινδρισμού cc, με ημερομηνία πρώτης κυκλοφορίας, κινητήρα πετρελαίου και είχε διανύσει χιλιόμετρα (βλ. την προσαγόμενη σε φωτοτυπικό αντίγραφο άδεια κυκλοφορίας αυτού). Η αξία του κατά τον χρόνο του ατυχήματος ανερχόταν στο ποσό των 8.500 ευρώ, κατά την κρίση του Δικαστηρίου, λαμβάνοντας υπόψη αφενός την παλαιότητά του, το γεγονός ότι είχε εμπλακεί σε άλλο ατύχημα και τις προσκομιζόμενες από τους διαδίκους εκτυπώσεις αγγελιών όμοιων μοντέλων με το εν λόγω αυτοκίνητο από την εξειδικευμένη ιστοσελίδα «www.car.gr», αφετέρου δε το γεγονός ότι ήταν σε καλή κατάσταση, είχε αγοραστεί πριν δύο έτη έναντι της τιμής των 10.500 ευρώ και είχε πλήρη εξοπλισμό.

Στο ποσό που έπρεπε να δαπανηθεί για την επισκευή του πρέπει να συνυπολογισθεί και η υπαξία του αυτοκινήτου, καθόσον, εξαιτίας της φύσεως και της εκτάσεως των ζημιών του μειώθηκε η αγοραστική αξία του, τόσο κατά την έννοια της εμπορικής υπαξίας του, που συνίσταται στη μείωση της αξίας πωλήσεώς του λόγω της παρατηρουμένης στις συναλλαγές απροθυμίας αγοράς οχημάτων, τα οποία έχουν υποστεί βλάβες από ατυχήματα ή συγκρούσεις από μεγάλη μερίδα του αγοραστικού κοινού, στο οποίο και δημιουργούνται υπόνοιες ότι τα οχήματα αυτά μπορούν να έχουν κρυμμένα ελαττώματα δυνάμενα να εμφανιστούν μεταγενεστέρως, όσο και κατά την έννοια της τεχνικής υπαξίας του, λόγω των ζημιών που προκλήθηκαν σ’ αυτό, οι οποίες μπορούν να διαπιστωθούν με ευχέρεια από οιονδήποτε έμπειρο αγοραστή, παρά την έντεχνη επισκευή και την αντικατάσταση των κατεστραμμένων μερών του με καινούργια ανταλλακτικά. Το Δικαστήριο, έχοντας υπόψη του όλα τα ανωτέρω, καθορίζει η μείωση της αγοραστικής αξίας του αυτοκινήτου του ενάγοντα σε ποσοστό 10 % επί της ως άνω εμπορικής του αξίας, ήτοι σε ποσό 850 ευρώ (8.500 X 10/100).

Εξ όλων των ανωτέρω είναι προφανές ότι το αυτοκίνητο του ενάγοντος υπέστη ολοκληρωτική καταστροφή, υπό την οικονομική του όρου έννοια, αφού το κόστος αποκατάστασης των ζημιών, αθροιζόμενο με την πραγματική μείωση της εμπορικής αξίας του, θα ανήρχετο στο ποσό των (7.735,52 + 850) = 8.585,52 ευρώ, ήτοι μεγαλύτερη της εμπορικής του αξίας (8.500 ευρώ) και επομένως ο ιδιοκτήτης του δικαιούται ως αποζημίωση την εμπορική αξία που είχε προ του ατυχήματος ποσού 8.500 ευρώ.

Εξάλλου, η εναγόμενη συνομολογεί την ολική καταστροφή από οικονομική άποψη του αυτοκινήτου του ενάγοντος, της δικαστικής αυτής ομολογίας παράγουσας πλήρης απόδειξης εναντίον αυτών που ομολόγησαν, κατ’ άρθρ. 352 παρ. 1 ΚΠολΔ [ΑΠ 515/2007 ΝΟΜΟΣ], αρνείται όμως την προ του ένδικου συμβάντος αξία του αυτοκινήτου του ενάγοντος και ισχυρίζεται ότι απέμειναν τα αναφερόμενα κατ’ είδος και ποσότητα υπολείμματα συνολικής αξίας 4.790 ευρώ, τα οποία πρέπει να αφαιρεθούν από την επιδικαζόμενη στον ενάγοντα αποζημίωση.

Ο ισχυρισμός αυτός αποτελεί νόμιμη ένσταση συμψηφισμού κέρδους και ζημίας, στηριζόμενη στη διάταξη του άρθρ. 300 ΑΚ, η οποία πρέπει να γίνει εν μέρει δεκτή και να περιοριστεί η πιο πάνω αποζημίωση που πρέπει να επιδικαστεί στον ενάγοντα κατά το ποσό που αντιστοιχεί στα σώστρα, τα οποία, κατά την κρίση του Δικαστηρίου, λαμβάνοντας υπόψη τα πιο πάνω αποδεικτικά μέσα, ανέρχονται στο ποσό των 1.500 ευρώ, κρίνοντας μη πειστικές τόσο την προσφορά αγοράς του αυτοκινήτου εκ 4.600 ευρώ που επικαλείται η εναγόμενη, όσο και τον ισχυρισμό του ενάγοντος ότι το τρακαρισμένο αυτοκίνητό του στοιχίζει πλέον μόνο 500 ευρώ. Συνεπώς, η ζημία που υπέστη ο ενάγων από την αιτία αυτή ανέρχεται στο ποσό των (8.500 – 1.500) = 7.000 ευρώ.

Περαιτέρω, αποδείχθηκε ότι ο ενάγων κατέβαλε στην εταιρεία με την επωνυμία «Σφακιανάκης ΑΕΒΕ» το ποσό των 450 ευρώ ως αμοιβή για τη διενέργεια από μέρους της πραγματογνωμοσύνης, προκειμένου να διαπιστωθεί η υπάρχουσα κατάσταση του προαναφερομένου αυτοκινήτου και να διαπιστωθεί, αν υφίσταται ή όχι ολοσχερής καταστροφή αυτού. Η εν λόγω δαπάνη συνδέεται αιτιωδώς με το ένδικο ατύχημα και είναι αποκαταστατέα, σύμφωνα με όσα αναφέρονται στην ως άνω νομική σκέψη, διότι κατά την κρίση του δικαστηρίου, μόνο με τη διενέργεια πραγματογνωμοσύνης θα ήταν δυνατό να εξακριβωθεί η καθολική καταστροφή αυτού ή αν υπάρχει δυνατότητα επισκευής του, απορριπτομένου του περί αντιθέτου ισχυρισμού της εναγόμενης.

By Stefanos Aslanidis

Δικηγόρος – Lawyer

sadlegal.gr

Related Articles

Back to top button